DP - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej 2300-MS2-DP-PDP
W trakcie wykładu zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Pojęcie diagnozy, diagnoza pedagogiczna a diagnoza psychologiczna.
2. Cele, funkcje diagnozy.
3. Podejścia w diagnozie, modele i rodzaje diagnozy.
4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego: kontakt diagnostyczny, opór, podstawowe reguły i zasady diagnozowania.
5. Czynniki wpływające na trafność diagnozy. Przyczyny błędów w diagnozie, diagnoza, a wiedza potoczna.
6. Zagadnienia etyczne i prawne dotyczące procesu diagnostycznego.
7. Definicja metod, technik i narzędzi diagnostycznych.
8. Wywiad; klasyfikacje wywiad, charakterystyka porównawcza wywiadu ustrukturalizowanego, częściowo ustrukturalizowanego i swobodnego.
9. Specyfika wywiadu swobodnego, koncepcja wywiadu, budowa, rodzaje pytań, znaczenie kontaktu , interpretacja wywiadu.
10. Ankieta, definicja, klasyfikacja, możliwość wykorzystania w diagnozie indywidualnej.
11. Obserwacja; rodzaje obserwacji. Istota i przedmiot obserwacji swobodnej. Analiza, interpretacja i wykorzystanie danych z obserwacji.
12. Analiza dokumentów i wytworów.
13. Metody diagnozy psychologicznej: pojęcie pomiaru w psychologii, definicja testu psychologicznego i jego charakterystyka: trafność, rzetelność, obiektywność, standaryzacja, błąd pomiaru . Klasyfikacja testów i przykłady ich wykorzystania w diagnozie pedagogicznej i psychologicznej.
14. Techniki projekcyjne, ich założenia, charakterystyka .
15. Wybrane techniki w diagnozie neurologicznej i ewentualne możliwości wykorzystania jej wyników w diagnozie psychopedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
zna cele, funkcje, modele, typy diagnozy,
opisuje strukturę diagnozy,
zna uwarunkowania procesu diagnozy,
potrafi zdefiniować metodę, technikę i narzędzie diagnostyczne,
charakteryzuje techniki diagnostyczne,
definiuje podstawowe pojęcia z teorii testów,
zna podstawowe metody diagnostyczne,
umiejętności:
potrafi postawić hipotezy diagnostyczne,
umie odpowiednio dobrać metody diagnozy stosownie do celu diagnozy i postawionych hipotez,
potrafi porównać wywiad swobodny, ustrukturalizowany i częściowo ustrukturalizowany podać wady i zalety każdego z nich
postawy:
zna podstawowe zagadnienia etyczne dotyczące procesu diagnostycznego
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach ( dopuszczalne 2 nieobecności), zagadnienia z wykładu w całości wchodzą w zakres testu wiadomości – jednego z warunków zaliczenia modułu -Diagnoza psychopedagogiczna. Test wiadomości obejmuje wiedzę z wykładu i lektur. Test składa się z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru (Zalicza 60 %.).
Literatura
Podstawowa (do egzaminu z zakresu wykładu):
Frydrychowicz A., Koźniewska E, Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie- przewodnik metodyczny. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej, 2004., s.11-31.
Jarosz E.,Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2006 , rod 1,2,3.
Stemplewska -Żakowicz, K., Paluchowski, W.J.: Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Strelau, J., Doliński, D. (red) Psychologia Akademicka. Podręcznik. Gdańsk: GWP, 2010, tom 2
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: