MS2 - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA 2300-MS2-DP
W ramach modułu są realizowane następujące przedmioty:
Podstawy diagnozy psychopedagogicznej- wykład
Diagnoza pedagogiczna dzieci z zaburzeniami rozwoju - konwersatorium
Diagnoza trudności w uczeniu się - konwersatorium
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne,
Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie w zakresie pedagogiki i nauk współpracujących
Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
Ma wiedzę o metodach, narzędziach i technikach diagnozowania problemów rozwojowych, funkcjonalnych osób z niepełnosprawnością pozwalającą opisywać uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji oraz struktury odpowiednich instytucji.
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, diagnozy zaburzeń rozwoju osób z niepełnosprawnością
Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów diagnostycznych proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie diagnozy osoby z niepełnosprawnością
Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej
Kompetencje:
Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy zaburzeń rozwoju. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego
Potrafi pracować w zespołach diagnostycznych. Umie współpracować z innymi specjalistami i instytucjami. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w procesie diagnozy.
Potrafi planować diagnozę oraz określać jej priorytety
Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością ). Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane diagnozowaniem.
Opanował umiejętność samokształcenia, potrafi wyszukać i nabyć potrzebne informację oraz kształtować umiejętności diagnostyczne
Kryteria oceniania
Dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu poszczególnych zajęć. Egzamin będzie rozmową prowadzoną w oparciu o przygotowaną pracę - diagnozę dziecka - jej celem będzie sprawdzenie wiedzy oraz umiejętności diagnozowania.
Literatura
Bogdanowicz M. - Ryzyko dysleksji - problemy diagnozowania
Frydrychowicz A., Koźniewska E, Sobolewska M., Zwierzyńska E.: Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie- przewodnik metodyczny. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy
Pedagogiczno- Psychologicznej, 2004
Górniewicz E. - Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
Harrower M.: Projekcyjne aspekty rysunku. W: Szustrowa T.: Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa : Polskie Towarzystwo Psychologiczne, 1989 pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. 1998 str.9-29
Jarosz E., Wysocka E.: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”,
Kołbik I.: Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: Barbaro B. ( red) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny,. Kraków Wyd. U.J. 1999
Maloney, M., Ward M.: Testy psychologiczne jako metoda zbierania danych. W: Paluchowski W. (red): Testowanie a ocena kliniczna wybrane problemy. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne,1995
Niemierko B -ABC testów osiągnięć szkolnych
Oszwa U. - Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznycznych
Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna proces- narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007.
Paluchowski W.J. : Diagnoza psychologiczna. Podejście jakościowe i ilościowe Warszawa: Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, 2007.
Szustrowa T (red) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. U.W, 1987
Stemplewska- Żakowicz, K., Paluchowski W.J.: Podstawy diagnozy psychologicznej. W: Strelau, J., Doliński, D. (red): Psychologia akademicka. Tom 2 . Gdańsk: GWP, 2010
J. Tomczuk, R. Ziętara - Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: