MS2 - Edukacja środowiskowa 2300-MS2-ASK-EŚ
Przedmiotem zajęć jest teoria oraz praktyka społeczno-kulturalna aktywizacji środowiska lokalnego. Zajęcia przybliżają szeroko rozumiane wychowanie środowiskowe, skupiające aktywność miejscowego społeczeństwa, szkoły, samorządu lokalnego, organizacji pozarządowych, kościoła, wokół rozwiązywania występujących w środowisku problemów społecznych, edukacyjnych, kulturalnych oraz socjalnych. Problematyka ta rozpatrywana jest na tle zagadnień rozwoju społecznego, zmiany społecznej, procesów globalizacji, regionalizacji, wielokulturowości. Zajęcia próbują odpowiedzieć między innymi na pytanie o rolę lidera społeczności lokalnej, animatora w edukacji środowiskowej. Kluczowe pojęcia: środowisko lokalne, mała ojczyzna, tradycja i kultura lokalna, potencjał społeczno-kulturowy środowiska, aktywność społeczna oraz działanie społeczne, miejsce jako kategoria pedagogiczna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka będzie potrafił/a:
w zakresie wiedzy
- zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu edukacji i animacji środowiskowej,
- wyjaśnić rolę potencjału społeczno-kulturowego i edukacyjnego środowiska lokalnego i związane z tym zadania animatora/ki,
- omówić najważniejsze przemiany zachodzące w środowiskach lokalnych i wyzwania stające przed animatorem/ką,
w zakresie umiejętności
- zastosować zdobytą podstawową wiedzę z zakresu edukacji i animacji środowiskowej do przygotowania i realizacji projektu działań animacyjnych;
- zaplanować i przeprowadzić diagnozę środowiska lokalnego oraz możliwości podejmowania w nich działań edukacyjnych i animacyjnych;
- rozpoznać i wykorzystać potencjał edukacyjny/kreacyjny miejsca;
- krytycznie analizować przemiany zachodzące w środowiskach lokalnych w ostatnich dziesięcioleciach i identyfikować wiążące się z nimi wyzwania dla pracy edukacyjnej i animacyjnej;
- wyjaśnić rolę pamięci o przeszłości w społeczności lokalnej i jej znaczenie dla teraźniejszości oraz zaproponować działania społeczno-edukacyjne związane z lokalną pamięcią społeczną;
w zakresie kompetencji społecznych
- uzupełniać wiedzę z zakresu nauk społeczno-humanistycznych w procesie rozwoju kompetencji zawodowych i osobistych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (20%)
- kilka krótkich (2-3 str.) prac pisemnych, w tym analiza studium przypadku i rozwiązywanie problemów (80%)
Literatura
"Animacja Życia Publicznego. Analizy i rekomendacje" 2011/5.
A. Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183.
D. Gruenewald, The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. “Educational Researcher”, May 2003 (http://www.pieducators.com/files/Critical-Pedagogy-of-Place.pdf).
P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95].
B. Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.
M. Jarczyk (red.), Aktywna społeczność lokalna, Lublin 2002.
T. Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 [tekst: R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej].
E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007.
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005, [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29; M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Postscriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98].
M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
M. Pitchford, P. Henderson, Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej, Warszawa 2012.
B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003.
W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006 [artykuły: W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90].
B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: