MS2 - Animacja międzykulturowa 2300-MS2-ASK-AMI
W trakcie kursu studenci poznają charakterystyczną dla ww. obszarów pojęciowość i terminologię (m.in.: grupa etniczna, mniejszość narodowa, tożsamość narodowa/regionalna/międzykulturowa, wieloetniczność, wielokulturowość/multikulturalizm, bilingwizm, dyglosja, pogranicze kultur, zróżnicowanie religijne i wyznaniowe, cudzoziemcy, uchodźcy, emigranci ekonomiczni, goje, gastarbeiterzy, itp.). Zapoznają się z głównymi problemami leżącymi w zakresie edukacji międzykulturowej i do wielokulturowości (historia i perspektywy wielokulturowości w Polsce, główne mniejszości narodowe i etniczne na terenie kraju, cudzoziemcy w Polsce – struktura migrantów, szczególne uwzględnienie problematyki uchodźstwa, problemy psychospołeczne wynikające z multikulturalizmu na świecie i w Polsce – wybrane przykłady państw i regionów, podstawy formalno-prawne i polityka światowa w zakresie adaptacji i rozwiązywania problemów cudzoziemców a polityka państwa polskiego w omawianym zakresie, cudzoziemcy w polskim systemie oświaty). Studenci poznają przykłady działań z zakresu animacji i edukacji międzykulturowej zrealizowane przez wybrane organizacje pozarządowe, instytucje kulturalne i edukacyjne, a także możliwości uzyskania wsparcia tego typu działań w rożnych programach, konkursach instytucji samorządowych oraz rządowych.
1.Zajęcia organizacyjne, wprowadzające w problematykę przedmiotu (przedstawienie programu zajęć, warunków zaliczenia, wstępne wyjaśnienie pojęciowości i terminologii);
2.Edukacja międzykulturowa a wielokulturowość i edukacja wielokulturowa, glokalizm, edukacja regionalna, idea pogranicza, globalizacja, amerykanizacja
3-4.Perspektywy wielokulturowości w Polsce – historia i czasy obecne, podstawowe procesy, fakty i liczby, mniejszości narodowe, mniejszości etniczne
5.Różne formy migracji - uchodźcy, migranci ekonomiczni itd.; podstawy prawne, główne problemy, dane statystyczne
6. Cudzoziemiec w polskiej szkole;
7. Kompetencje animatora w zakresie pracy na polu międzykulturowości i wielokulturowości;
8-10. Działalność i projekty organizacji pozarządowych w zakresie animacji międzykulturowej;
11. Działalność władz samorządowych i instytucji publicznych w zakresie wspierania edukacji i animacji międzykulturowej;
12. Sytuacja Romów – doświadczenia polskie i zagraniczne; marginalizacja i wykluczenie
13. Islam – fundamenty powszechne i zróżnicowanie narodowościowe, podstawy islamu, islam w świecie, obyczaje w islamie, strach przed islamem
14. Żydzi w Polsce – fakty i mity, perspektywa historyczna, przyczyny naznaczenia
15. Źródła negatywnych postaw wobec „obcych”, stereotypy i ich źródła; podsumowanie i ewaluacja zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
wiedza:
student zna i poprawnie stosuje podstawowe pojęcia i terminy z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; rozumie mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego;
umiejętności:
- student potrafi projektować działania w zakresie animacji międzykulturowej, rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową;
postawy:
- student deklaruje zrozumienie i wsparcie dla osób odmiennych kulturowo; jest otwarty na odmienność z tym związaną; wykazuje gotowość do rozwiązywania problemów społecznych wynikających z wielokulturowości.
Kryteria oceniania
-aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (znajomość zalecanych tekstów ujawniana w dyskusji) oraz przygotowanie przynajmniej raz w trakcie zajęć własnej prezentacji na zadany temat na podstawie wskazanego tekstu;
-przygotowanie mini-projektu animacyjnego z zakresu edukacji międzykulturowej i do wielokulturowości dla wybranej grupy odbiorców;
-wymagana frekwencja na zajęciach;
-zaliczenie kolokwium końcowego sprawdzającego wiedzę;
Literatura
Literatura:
J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007
Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007
Szczurek-Boruta, Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości, Impuls, Kraków 2007
K. Jarecka-Stępień, Tradycja wielokulturowości w Polsce.Przeszłość i teraźniejszość,
M. Ząbek (red.), Między piekłem a rajem,Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007 (rozdziały: Przystanek Dębak; Zrozumieć Wietnamczyków; Afrykańscy kramarze ze Stadionu Dziesięciolecia; Migracje menadżerskie)
W. Kloc- Nowak, Ukrainki na Polskim rynku pracy, Analizy, raporty, ekspertyzy Nr 9/2007
P. Macianis, Animacja międzykulturowa w warunkach pogranicza [w:] A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012
E. Nowicka-Rusek, T. Halik, Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Prolog, Warszawa 2006 ( badania dotyczące uczniów cudzoziemców)
P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, Warszawa 2009
Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce, pod red. W. Klausa, SIP, Warszawa 2006
A. Chrzanowska, K. Gracz, Uchodźcy w Polsce. Kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, SIP, Warszawa 2007
Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Integracja Kreatywna (teksty: D. Sypniewski, Język przemocy; K. Regulska, Nienawidzę Polski; M. Sobolewska, Kiedy znikają)
Imigranci w polskim społeczeństwie, Vox Humana, Warszawa, 2009 ss. 43-80 (dotyczące islamu)
Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunek imigrantów w Polsce,WUW, Warszawa 2007, s. 227-245 i 251-255
i inne wskazane przez prowadzącego także w zasobach internetowych;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: