MS2-Moduł specjalnościowy: Edukacja i animacja w środowisku lokalnym 2300-MS2-ASK
W ramach modułu studenci zapoznają się z teoriami działania społecznego funkcjonującymi w ramach socjologii, pedagogiki oraz animacji, z teoretycznymi uwarunkowaniami oraz wymiarem praktycznym aktywizacji środowiska lokalnego oraz z założeniami działań w ramach animacji międzykulturowej. W ramach poszczególnych przedmiotów studenci przygotowują i realizują projekty oraz dokonują ich ewaluacji.
Moduł składa się z trzech przedmiotów:
- edukacja środowiskowa,
- teoria działania społecznego,
- animacja wielokulturowa.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. zna podstawowe pojęcia z zakresu edukacji animacji środowiskowej przydatne w pracy animatora środowiska lokalnego; zna czynniki wpływające na dobór strategii i metod animacyjnych stosowanych w środowisku. Jest świadomy współczesnych przemian środowiska lokalnego i wyzwań, jakie stawiają one animatorom.
2. zna rolę potencjału społeczno-kulturowego i edukacyjnego w środowisku lokalnym i związane z nim zadania animatora społecznego, jego udział w procesach zmiany społecznej.
3. w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej zna teoretyczne koncepcje działania społecznego i style działania w obrębie organizacji trzeciego sektora.
4. ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i wielokulturowej; zna podstawowe pojęcia oraz mechanizmy i uwarunkowania problemów psychospołecznych towarzyszących zjawisku wielokulturowości; zna podstawy formalno-prawne rozwiązań w zakresie polityki państwa wobec cudzoziemców, ze szczególnym uwzględnieniem systemu oświatowego.
Umiejętności:
1. umie analizować, badać i oceniać w podstawowym zakresie funkcjonowanie społeczności lokalnych, ich potrzeby społeczne oraz możliwości podejmowania działań animacyjnych.
2. potrafi wykorzystać teoretyczną wiedzę z zakresu socjologii i pedagogiki społecznej, by przygotować projekt działania dla organizacji społecznej, zrealizować go i dokonać jego ewaluacji.
3. potrafi zastosować zdobytą wiedzę z zakresu edukacji środowiskowej i edukacji międzykulturowej w celu projektowania działań w zakresie animacji w środowisku wielokulturowym. Umie zidentyfikować i wykazać gotowość do rozwiązania problemów społecznych wynikających z wielokulturowości. Potrafi rzeczowo dyskutować i argumentować swoje stanowisko na temat problemów związanych z odmiennością kulturową.
4. dostrzega i umie wykorzystać dla działań animacyjnych potencjał społeczny i edukacyjny środowiska lokalnego.
Kompetencje społeczne
1. Potrafi uzupełniać wiedzę z zakresy wybranych nauk humanistycznych i społecznych potrzebną do rozwijania i doskonalenia profesjonalnych kompetencji.
2. Potrafi komunikować się i współpracować w różnych środowiskach, również w środowisku wielokulturowym.
3. Dostrzega potrzebę rozwijania postaw zaangażowania w sprawy społeczności lokalnych.
4. Rozumie, że poznawanie świata społecznego, wyzwań edukacyjnych i animacyjnych jakie niesie, wymaga uczenie się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Formę zaliczenia w ramach poszczególnych przedmiotów określają prowadzący. Moduł kończy się egzaminem
Egzamin:
- Publiczna prezentacja dokumentacji oraz ewaluacji projektów (film, zdjęcia, inne materiały) przygotowanych i zrealizowanych w ramach zajęć. Grupy przygotowujące projekt mogą liczyć maksymalnie 6 osób.
- odpowiedź ustna po prezentacji na pytania teoretyczne związane z przygotowywanym projektem
Literatura
• Ewa Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, Wokół problemów działania społecznego. Wybór tekstów przykładów projektów działania
• Peter Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka
• Pedagogika społeczna, t. 1, red. Ewa Marynowicz–Hetka
• Victor Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie
• Eric Berner, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2013
• J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007
• Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007
• K. Jarecka-Stępień, Tradycja wielokulturowości w Polsce.Przeszłość i teraźniejszość,
• M. Ząbek (red.), Między piekłem a rajem, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2007 (rozdziały: Przystanek Dębak; Zrozumieć Wietnamczyków; Afrykańscy kramarze ze Stadionu Dziesięciolecia; Migracje menadżerskie)
• W. Kloc- Nowak, Ukrainki na Polskim rynku pracy, Analizy, raporty, ekspertyzy Nr 9/2007
• P. Macianis, Animacja międzykulturowa w warunkach pogranicza [w:] A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012
• Prawne uwarunkowania integracji uchodźców w Polsce, pod red. W. Klausa, SIP, Warszawa 2006
• A. Chrzanowska, K. Gracz, Uchodźcy w Polsce. Kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, SIP, Warszawa 2007
• Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Integracja Kreatywna (teksty: D. Sypniewski, Język przemocy; K. Regulska, Nienawidzę Polski; M. Sobolewska, Kiedy znikają)
• Imigranci w polskim społeczeństwie, Vox Humana, Warszawa, 2009 ss. 43-80 (dotyczące islamu)
• Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunek imigrantów w Polsce,WUW, Warszawa 2007, s. 227-245 i 251-255
• "Animacja Życia Publicznego. Analizy i rekomendacje" 2011/5.
• Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183.
• D. Gruenewald, The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. “Educational Researcher”, May 2003 (http://www.pieducators.com/files/Critical-Pedagogy-of-Place.pdf).
• P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95].
• Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.
• M. Jarczyk (red.), Aktywna społeczność lokalna, Lublin 2002.
• T. Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 [tekst: R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej].
• E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007.
• M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005, [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29; M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Postscriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98].
• M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
• M. Pitchford, P. Henderson, Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej, Warszawa 2012.
• B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003.
• W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006 [artykuły: W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90].
• B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: