WEIW - Edukacja globalna i rozwojowa 2300-MS1-WEIW-EG
Problematyka zajęć ogniskuje się wokół edukacji globalnej i prorozwojowej, cieszącej się coraz większym zainteresowaniem na świecie i w Polsce (w 2009 r. treści z tego zakresu zostały włączone do podstawy programowej). Edukacja globalna definiowana jest w różnoraki sposób, na przykład jako szerszy, globalny wymiar edukacji obywatelskiej, uświadamiającej ludziom istnienie zjawisk i współzależności globalnych.
Podczas kolejnych zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się przede wszystkim z założeniami, celami, modelami i odmiennymi podejściami teoretycznymi w obszarze edukacji globalnej, a także z zagadnieniami ściśle powiązanymi z tą problematyką, takimi jak: globalizacja, rozwój, debaty dotyczące rozwoju, kontestatorzy i przeciwnicy globalizacji itp. Podjęta zostanie również dyskusja nad ideologicznymi fundamentami edukacji globalnej i jej możliwościami oraz ograniczeniami.
Zakres treści:
1. Globalizacja: istota, wymiary, przyczyny i konsekwencje.
2. Najważniejsze problemy współczesnego, globalnego świata: ubóstwo, nierówności społ., konflikty i wojny, gender mainstreaming, dostęp do edukacji, globalne zagrożenia - terroryzm, łamanie praw człowieka, dewastacja środowiska.
3. Milenijne Cele Rozwoju, kategoria rozwoju i rozwoju zrównoważonego, debaty i koncepcje rozwoju, dyskurs rozwojowy. Pomoc czy współpraca rozwojowa?
4. Edukacja globalna: debaty, cele, modele, rozwiązania w edukacji globalnej/rozwojowej. Polityki, inicjatywy, rozwiązania w zakresie edukacji globalnej – w Polsce i na świecie. Tydzień Edukacji Globalnej: założenia, realizacja, sukcesy, postulaty, krytyka, przegląd projektów (np. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polskiej Akcji Humanitarnej, Polskiej Zielonej Sieci, Instytutu Globalnej Odpowiedzialności). Edukacja globalna czy globalna edukacja obywatelska? Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Perspektywa „silnych” i „słabych”. „Miękka” (soft) i krytyczna edukacja globalna [V. de Oliveira Andreotti].
5. Etyka w globalnym świecie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka będzie:
w zakresie wiedzy
- miał/a pogłębioną wiedzę na temat konsekwencji procesów globalizacji i wyzwań edukacyjnych z nimi związanych;
- miał/a pogłębioną wiedzę na temat edukacji globalnej, jej różnorodnych modeli i założeń teoretycznych oraz związków z pomocą rozwojową, humanitarną i awareness raising;
w zakresie umiejętności
- potrafił/a w sposób wielowymiarowy zanalizować procesy globalizacji (jako fenomen polityczny, ekonomiczny, społeczny, kulturowy i technologiczny);
- potrafił/a wskazać na różnorodne konsekwencje tych zjawisk, zwłaszcza w kontekście edukacji w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym, oraz dokonać ich oceny.
- rozumiał/a dylematy toczącego się współcześnie dyskursu na temat globalizacji, rozwoju i współpracy rozwojowej i umiał/a je opisać;
- potrafił/a dokonać krytycznej analizy i syntezy różnych modeli i podejść w zakresie edukacji globalnej, oraz dostrzegał/a potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości;
- potrafił/a formułować własne opinie;
w zakresie kompetencji społecznych
- miał/a poczucie odpowiedzialności i obywatelstwa w świecie globalnym oraz konieczności zaangażowania na rzecz zmian społecznych i budowania zrównoważonego świata;
- doceniał/a znaczenie różnorodności kulturowej i światopoglądowej dla rozwoju społecznego;
- potrafił/a podjąć dyskusję w ważnych kwestiach społecznych, krytycznie ocenić i analizować różne stanowiska, w tym własne.
Kryteria oceniania
3 prace pisemne na zaliczenie (każda ok. 1500 słów)
Literatura
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.
Z. Łomny, Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Radom 1996.
Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994.
Z. Melosik, Edukacja skierowana na świat - ideał wychowawczy XXI wieku. "Kwartalnik Pedagogiczny" 1989, nr 3.
E. O'Loughlin, L. Wegimont, Edukacja globalna w Polsce: europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej: krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Warszawa 2009.
W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2007.
I. Wojnar, J. Kubin [red.], Edukacja wobec wyzwań XXI wieku: zbiór studiów, W-wa 1996.
M. Wojtalik, Globalna edukacja rozwojowa w Europie. "Przegląd Edukacyjny" 2005, nr 5.
Różnorodne – polskie i zagraniczne – materiały edukacyjne z zakresu edukacji globalnej np. ze strony internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, realizowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, przygotowane przez organizacje pozarządowe (np. Polską Akcję Humanitarną, Polską Zieloną Sieć, Grupę eFTe) itp.
Raporty UNDP o Rozwoju Społecznym.
C. Brock, Education as a Global Concern, London 2011.
Ch. McEwan, Postcolonialism and Development, New York 2009.
V. de Oliveira Andreotti, L. M. de Souza, Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education, New York 2011.
Hayden M., Levy J., Thompson J., Handbook of Research in International Education, 2007.
N. C. Burbules, C. A. Torres [red.], Globalisation and education. Critical perspectives, London 2000.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: