WEIW - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY-WPROWADZENIE DO EDUKACJI INTEGRACYJNEJ I WŁĄCZAJĄCEJ 2300-MS1-WEIW
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
Edukacja globalna i prorozwojowa.
Wprowadzenie do pracy socjalnej.
Uwarunkowanie rozwoju i edukacji dzieci niepełnosprawnych.
Podstawy diagnozy psychopedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student/ka będzie potrafił/a:
w obszarze wiedzy
- wykazać się rozszerzonymi wiadomościami z zakresu wiedzy o społeczeństwie, kulturze i edukacji,
- wykazać się rozszerzoną wiedzą z zakresu pedagogiki włączającej i integracyjnej,
- scharakteryzować specyfkę nauk społecznych, ich miejsce w systemie nauk i relacje do nauk współpracujących,
- opisać i zilustrować przykładami typowe struktury i instytucje (edukacyjne, kulturowe, polityczne) wspierające osoby niepełnosprawne, osoby wykluczone i marginalizowane społecznie.
- wykorzystać rozszerzoną wiedzę o metodach, narzędziach i technikach diagnozowania problemów rozwojowych funkcjonalnych osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych do zaprojektowania programu działania,
- krytycznie zanalizować teorie i stanowiska dotyczące procesu rehabilitacji, edukacji, wspierania i pomocy osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonym i marginalizowanym społecznie.
- uogólnić zasady tworzenia i organizacji instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających
w obszarze umiejętności:
- wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i społecznej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie,
- formułować własne opinie i krytycznie dobierać dane i metody analiz,
- przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie,
- wykorzystać narzędzia do diagnozy i ewaluacji powyższych procesów,
- sprawnie posługiwać się systemem klasyfikacji i typologii rodzaju stopnia niepełnosprawności oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych,
- wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach oraz dokonać krytycznej analizy jej skuteczności i przydatności,
- przygotowywać prace seminaryjne, dyplomowe, projekty badawcze z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej,
- przygotowywać prezentacje ustne, medialne z wykorzystaniem teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej
W obszarze kompetencji społecznych:
- czuć się odpowiedzialny/a za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie),
- identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie w skali lokalnej i globalnej,
- aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu i realizacji projektów kształcenia, pomocy i wspierania osób z niepełnosprawnością oraz osób i środowisk wykluczonych i marginalizowanych społecznie (w skali lokalnej i globalnej),
- wyszukać i zdobyć potrzebne informacje z różnych dziedzin wiedzy oraz doceniać proces samokształcenia
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy
warunki zaliczenia poszczególnych przedmiotów podane są w opisach tychże przedmiotów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: