MS1 - Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej 2300-MS1-PWT-TPT
Przedmiot zapoznaje słuchaczy z psychoneurologicznym, psychologicznymi i socjologicznymi uwarunkowaniami terapii pedagogicznej i stworzenie okazji do prowadzenia na tej p-odstawie samodzielnej refleksji nad istotą zadaniami, funkcjami i zasadami terapii pedagogicznej. Treści przemiotu pozwalają studentom wyjasniać potrzebę podejmowania działań terapeutycznych wobec dzieci uwzględniających zróżnicowane konteksty ich rozwoju, edukacji i funkcjonowania społecznego. Celem przedmiotu jest dostarczenie słuchaczom informacji pozwalajacych interpretować cele i specyfikę terapii pedagogicznej w powiązaniu ze szczególna rolą w niej nauczyciela. treści programowe nawiązują m. in. do znanych koncepcji pedagogicznych, pobudzają refleksję nad strategiami poczynań terapeutycznych i ich funkcji. Przedmiot wyjaśnia miejsce terapii pedagogicznej w ksztalceniu zintegrowanym, określa kompetencje terapeutyczne nauczycieli, udział środowiska społecznego dziecka w realizacji zadań terapeutycznych oraz dostracza wiedzy zzakresu planowania organizacji terapiiw wymiarze indywidualnym oraz społecznym
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- posiada wiedzę nt. celów, zadań, rodzajów, aspektów etapów oraz zasad terapii pedagogicznej
- wyjaśnia terqapię pedagogiczną w płaszczyźnie pedagogicznej, psychologicznej, socjolologicznej i psychoneurologicznej
- interpretuje działania terapeutyczne z perspektywy znanych mu dyskursów pedagogicznych
- identyfikuje i klasyfikuje metody terapeutyczne i zna ich założenia
- zna założenia organizacyjne terapii pedagogicznej
- dostrzega zasadność i możliwość wprowadzania działań terpeutycznych w przebieg kształcenia zintegrowanego
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi dobierać rozwiązania terapeutyczne adekwatnie do zidentyfikowanych problemów edukacyjnych i rozwojowych dzieci
- potrafi opracować indywidualny profil programu wspierania terapeutycznego dziecka z uwzględnieniem specyfiki jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
- potrafi włączać środowiska społeczne dziecko w poszerzenie wpływu terapeutycznego
- świadomie dobiera strategie terapeutyczne i włącza je w przebieg codziennych wpływów edukacyjnych
KOMPETENCJE
Student:
- jest świadomy roli nauczyciela w procesie terapii pedagogicznej
- świadomie przestrzega zasad terapii pedagogicznej
-jest etyczny, empatyczny i refleksyjny w relacjach z dzieckiem szczególnie w płaszczyźnie szczególnie w płaszczyznach wpływów terapeutycznych
- jest świadomy potrzeby ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności z zakresu terpii pedagogicznej
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu obejmuje :
- obowiązkowy i aktywny udział w zajęciach
- wykonanie pracy pisemnej na określony temat na zakończenie zajęć
- egzamin z treści przedmiotowych
Literatura
M. Bogdanowicz - Integracja percepcyjno - motoryczna
G. King - Umiejętności terapeutyczne nauczyciela
M. Kutscher - Dzieci z zaburzeniami łączonymi
B. Skałbania - Terapia pedagogiczna uczniów dyslektycznych w teorii i praktyce
B. Kaja - Zarys terapii dziecka
R. Derning, B. Lutje - Klose - Pedagogika trudności w uczeniu się
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: