MS1 - Środowisko lokalne i rodzice w sytuacji trudności edukacyjnych i rozwojowych dziecka 2300-MS1-PWT-SLR
Omawiane zagadnienia:
-Współdziałanie pedagogiczne placówek oświatowych ze środowiskiem lokalnym;Modele współpracy przedszkola/szkoły ze środowiskiem lokalnym;
-Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - nauczyciele;
- Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli;Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;
-Projektowanie i planowanie współpracy
-Sposoby włączania rodziców w życie grupy przedszkolnej/klasy szkolnej;
- Formy współpracy z rodzicami;prowadzenie zebrań z rodzicami, konsultacje pedagogiczne.
- Znaczenie umiejętności komunikacyjnych nauczyciela w budowaniu pozytywnej współpracy;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi
- uzasadnić znaczenie współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami i środowiskiem lokalnym, jej cele i zadania;
-określić cele i zadania rady rodziców,
- omówić prawne uwarunkowania współpracy rodzice – nauczyciele odwołując się do odpowiednich dokumentów.
-wymienić umiejętności przydatne nauczycielowi w nawiązywaniu i podtrzymywaniu współpracy
-wymienić i wyjaśnić czynniki, które mogą zakłócać przebieg współpracy między nauczycielem i rodzicami
- dokonać klasyfikacji i charakterystyki form współpracy placówki edukacyjnej z rodzicami, uwzględniając cel podejmowanych działań.
- wymienić cechy dobrego planu współpracy z rodzicami, zna dyrektywy, jakimi należy się kierować przy jego opracowywaniu, potrafi skonstruować plan współpracy z rodzicami
-wymienić czynniki warunkujące prawidłowy przebieg spotkania z rodzicami
Kryteria oceniania
Student przygotowuje pracę pisemną na wybrany temat.
Literatura
Literatura podstawowa:
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005
Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie
Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców
Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.
Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,
Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,
Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.
Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: