MS1-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami sensorycznymi 2300-MS1-PW/TE-MPZS
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami rozwojowymi i funkcjonalnymi utrudnieniami spowodowanymi uszkodzonymi zmysłami i metodami pracy pedagoga w procesie rehabilitacji i usprawniania tej grupy dzieci i młodzieży.
- uszkodzenie słuchu - klasyfikacja i systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania i rehabilitacji
- dziecko niedosłyszące i głuche w instytucjach edukacyjnych - metody stymulacji rozwoju i usprawniania oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci
- uszkodzenie wzroku - klasyfikacja, systematyka, konsekwencje pierwotne i wtórne i ich znaczenie dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz metody usprawniania
-dziecko niedowidzące i niewidome w instytucjach edukacyjnych metody stymulacji rozwoju, usprawniania zaburzonych procesów i funkcji oraz wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza;
- student ma wiedzę o uszkodzeniach zmysłu słuchu i wzroku oraz konsekwencjach ich uszkodzenia dla rozwoju i edukacji oraz specjalnych potrzebach edukacyjnych tej grupy osób warunkowanych patogenezą uszkodzenia struktur zmysłowych
- o metodach wykorzystywanych w procesie rehabilitacji i usprawniania oraz metodach pracy pedagoga wykorzystywanych na różnych szczeblach edukacji
Umiejętności:
potrafi właściwie odczytać dokumentację medyczną i psychologiczną oraz na jej podstawie, zidentyfikować rodzaj, stopień uszkodzenia oraz potrzeby edukacyjne ucznia oraz dobrać adekwatne do nich metody usprawniania, stymulacji i wsparcia, zapobiegać niepowodzeniom szkolnym
Postawy:
Rozumie i akceptuje specjalne potrzeby edukacyjne tej grupy uczniów
Charakteryzuje się gotowością do wspierania swoich uczniów w realizacji ról i zadań szkolnych
Jest otwarty na modyfikację swojego sposobu pracy ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzoną percepcją słuchową lub wzrokową
-
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach
- praca zaliczeniowa, kolokwium lub test
Literatura
D. Smith (2010): Pedagogika specjalna
W. Dykcik (1998): Pedagogika specjalna
literatura uzupełniająca - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: