MS1-Metodyka pracy z osobami z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi 2300-MS1-PW/TE-MPZE
Celem zajęć jest dostarczanie studentowi wiedzy o tym, czym są zaburzenia emocjonalne i psychiczne u dzieci i młodzieży, w jaki sposób mogą wpływać na funkcjonowania szkolne oraz jak i w jakim zakresie pedagog może pomóc w procesie leczenia. Zostaną omówione różnice pomiędzy zaburzeniami u dzieci i dorosłych, mechanizmy powstawania zaburzeń oraz możliwości leczenia. Przedstawione zostaną zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju ponadto zaburzenia zachowania i mieszane zaburzenia zachowania i emocji. W odniesieniu do każdego zaburzenia będą omawiane jego konsekwencje dla funkcjonowania emocjonalnego, społeczne oraz poznawczego osoby na nie cierpiącej. Będziemy zastanawiać się na konsekwencjami powyższych zaburzeń dla funkcjonowania szkolnego. Zostanie omówiona problematyka odmowy chodzenia do szkoły, wagarowania i wycofania szkolnego. Przedstawione będą metody pomocy pedagogiczno- psychologicznej na terenie szkoły oraz interwencje jakie może podjąć pedagog , a także zagadnienia dotyczące współpracy z rodzicami, psychologami, psychoterapeutami, lekarzami oraz zakładami leczniczymi i szkołami przy nich działającymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
student zna objawy i przebieg podstawowych zaburzeń lekowych, zaburzeń nastroju oraz zaburzeń zachowania
student zna przyczyny i formy leczenia powyższych zaburzeń
student zna zasady współpracy szkoły specjalnej przyszpitalnej i szkoły macierzystej
umiejętności:
student rozróżnia: odmowę chodzenia do szkoły, wagary i wycofanie szkolne
umie udzielić wsparcia i pomocy uczniowi z zaburzeniami emocjonalnymi
potrafi rozmawiać i dzielić się swoją wiedza i spostrzeżeniami z rodzicami oraz specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą
postawa:
Rozumie trudności w funkcjonowaniu osób z zaburzeniami emocjonalnymi
rozważa problemy etyczne związane z udzielaniem pomocy osobom z zaburzeniami emocjonalnymi (kwestia poufności)
Kryteria oceniania
obecność i aktywność na zajęciach ( dopuszczalne 2 nieobecności), samodzielna lektura wskazanych pozycji, kolokwium obejmujące swoim zakresem treść zajęć i lektur. Test będzie składał z pytań otwartych i zamkniętych w tym pytań wielokrotnego wyboru. ( zalicza uzyskanie 60% możliwych punktów)
Literatura
Carr A: Depresja i próby samobójcze młodzieży. Gdańsk: GWP 2004
Carson R., Butcher J. Mineka S.: Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP 2003
Dambach K.: Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP 2003
Hammen C. : Depresja. Gdańsk: GWP 2006
Herbert M.: Rozwój społeczny ucznia. GWP 2004
Heyne D., Rollings S.: Niechęć do szkoły. Gdańsk: GWP 2004
Kendall P.: Zaburzenia okresu dzieciństwa Gdańsk: GWP 2004
Kołakowski A, Wolańczyk T., Pisula P., Skotnicka M., Bryńska A.: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. GWP 2007
Lauveng A.: Coś zupełnie innego. Piekło dorastania. Smak słowa. 2013
Mattis S., Ollendick: Lęk i fobie nastolatków. Gdańsk: GWP, 2004
Seligman M, Walker E. Rosenhan D: Psychopatologia. Poznań: Zysk i ska. 2003
Steinhagen A., Inny w szkole. Odmowa chodzenia do szkoły - problem nierozpoznany w Jachimczak B., Pawelczak K., Wojciechowska A., Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu. Inny w przestrzeni społecznej. . Poznań: Wyd. UAM, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: