MS1-Metodyka pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo 2300-MS1-PW/TE-MPRZ
W ramach zajęć dotyczących metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością ruchową (I cześć), przedmiot będzie obejmował takie zagadnienia jak: rodzaje, przyczyny i klasyfikacje oraz psychospołeczne konsekwencje niepełnosprawności ruchowej. Poruszana problematyka zawierać będzie analizy specyfiki wrodzonej i nabytej utraty sprawności, kształtowania i zmiany obrazu siebie oraz przystosowania osoby z niepełnosprawnością ruchową do życia w otoczeniu społecznym. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do istoty nauczania oraz wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
II część- Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie historii przedmiotu - pedagogika lecznicza, pedagogika terapeutyczna, pedagogika przewlekle chorych
-Wprowadzenie definicji zdrowia, choroby, choroby przewlekłej, typologia chorób, modele,
- Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dziecka przewlekle chorego
- Środowisko społeczne osób przewlekle chorych, przeżycia rodziców, rodzeństwa.
- Kształcenie dziecka przewlekle chorego: szkoła ogólnodostępna, nauczanie indywidualne, szkoła przyszpitalna. Obecne rozwiązania prawne.
- Aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne nauczania indywidualnego
- Pedagogiczne i psychologiczne aspekty hospitalizacji dziecka. Praca wychowawcza w placówkach leczniczych.
-Wspomaganie, terapia i edukacja osób przewlekle chorych, dostosowanie edukacyjne - na przykładzie wybranych jednostek chorobowych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
podaje definicję, przyczyny niepełnosprawności ruchowej
podaje definicję, przyczyny chorób przewlekłych
umiejętności:
opisuje funkcjonowanie osób z daną niepełnosprawnością (na przykładzie wybrany schorzeń
potrafi określić specjalne potrzeby edukacyjne osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą
umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo i osób z chorobą przewlekłą
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne 2 nieobecności łącznie na całym przedmiocie, I i II części). Dwa kolokwia.
Literatura
Chrzanowska I.: Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2015;
Dykcik W.: Pedagogika specjalna. Poznań: UAM, 1997;
Hulek A.: Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980;
Łosowski Z.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP, 1997;
Maciarz A. Pedagogika lecznicza i jej przemiany; Warszawa, Wyd. Akademickie Żak, 1995
Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP, 1999;
Piekut-Brodzka D.: Kuczyńska-Kwapisz (red.) Pedagogika specjalna dla pracowników specjalnych, Warszawa: Wydawnictwo APS, 2004;
Smith D.: Pedagogika specjalna . PWN: Warszawa, 2008;
Szczepankowska B., J. Mikulski J. ,Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym: wyrównywanie szans, Warszawa: Wydawnictwo CB-R RON, 1999;
Pilecka W. (red)Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży; Kraków, WUJ, 2011(uzupełniająco wskazane zagadnienia)
Wojnarowska B. (red) Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Warszawa, PWN, 2010
Ziątek K, Jaszczuk J.: Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa: Stowarzyszenie Spokojne Jutro, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: