PPPS - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY - PODSTAWY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO 2300-MS1-PPPS
Tematy zajęć:
I. Rola zawodowa pedagoga placówki oświatowej
• aspekt intelektualny, emocjonalny i motywacyjno-praktyczny roli
• wiedza o formalnych zadaniach i obowiązkach pedagoga
• zadania pedagoga w odniesieniu do konkretnej placówki (analiza przypadków)
• koncepcja realizacji zadań pedagoga wynikająca z diagnozy środowiska wychowawczego
II. Profilaktyka pedagogiczna
• diagnozowanie uczniów ze specyficznymi potrzebami
• projektowanie działań zapobiegawczych
• projektowanie działań przeciwdziałających problemom
dydaktyczno-wychowawczym
• profilaktyka uzależnień – nowe spojrzenie
III. Terapia pedagogiczna
• działalność interwencyjna środowiskowa i socjalna
• rola koordynatora i mediatora w sprawach związanych z nauką i wychowaniem
• organizowanie pracy wyrównawczej i kompensacyjno-korekcyjnej
• opracowanie programu indywidualnej pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami
IV. Indywidualna opieka pedagogiczna.
1. Udzielanie młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych
nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych oraz w rozwiązywaniu trudności powstających na tle sytuacji rodzinnych oraz rówieśniczych.
2. Organizacja pomocy i wsparcia uczniom wybitnie uzdolnionym.
3. Organizacja pomocy i wsparcia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
4. Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.
5. Praca z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym- systematyczna analiza zmiany w zachowaniu i postępów w nauce. Eliminowanie zachowań aspołecznych.
6. Informowanie uczniów i rodziców o możliwości badań psychologiczno -pedagogicznych potwierdzających dysfunkcję np. (dysleksja, dysgrafia,
dysortografia).
7. Współpraca z ośrodkami:
· Poradnią psychologiczno - pedagogiczną,
· Policją
· Sądem
· Poradnią Zdrowia Psychicznego
· Służbą zdrowia
· Ośrodki kultury
· Stowarzyszeniami wspomagającymi szkołę w realizacji zadań
wychowawczych i dydaktycznych
· MOPS, GOPS
· PCPR
· Inne w zależności od potrzeb
V. Doradztwo edukacyjno-zawodowe
• systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
• gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
• prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
• koordynowanie działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez szkołę;
• współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie doradztwa edukacyjno zawodowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. posiada pogłębioną wiedzę o pedagogice szkolnej, jej miejscu wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami,
2. posiada pogłębioną wiedzę o szkole, systemie oświatowym i jego przemianach i uwarunkowaniach,
3. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu nauk humanistycznych i społecznych obejmującą problemy dydaktyczno-wychowawcze
4. zna i rozumie znaczenie pojęć z zakresu pedagogiki szkolnej, polityki oświatowej, organizacji pracy szkół i innych placówek oświatowych, w szczególności poradni psychologiczno-pedagogicznych,
5. ma podstawową wiedzę z zakresu i zasad udzielania pomocy pedagogicznej i psychologicznej (zgodnie z uprawnieniami nauczyciela pedagoga szkolnego),
6. posiada wiedzę o podstawach dydaktyki ogólnej, konstruowaniu projektów edukacyjnych,
7. ma podstawową wiedzę z zakresu i zasad udzielania pomocy edukacyjnej i społecznej przez placówki oświatowe,
8. posiada wiedzę o metodach diagnostyki pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy czynników rozwoju edukacyjnego
9. ma podstawową wiedzę o przyczynach niepowodzeń dydaktycznych i wychowawczych
Umiejętności:
1. potrafi zastosować różne podejścia teoretyczne przy diagnozowaniu, analizowaniu i rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz konstruowaniu ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego
2. zna i potrafi prawidłowo zastosować różne metody pracy wychowawczej
3. posiada rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji społecznej
4. potrafi wykorzystać specjalistyczne nazewnictwo i w sposób czytelny komunikować się z przedstawicielami różnych środowisk społecznych i zawodowych,
5. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym technologii informatycznych,
6. potrafi wypowiadać się publicznie, jasno i precyzyjnie formułować przekazy zarówno w rozmowach indywidualnych z uczniami, rodzicami, nauczycielami, przedstawicielami organizacji współpracujących ze szkołami, jak i podczas wypowiedzi przed szerokim audytorium.
Kompetencje społeczne:
1. rozumie potrzebę i zna możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych i konstruuje ścieżkę rozwoju osobistego i zawodowego,
2. docenia znaczenie nauk społecznych i humanistycznych dla poprawnego działania placówek
3. potrafi tworzyć plany, harmonogramy, określać priorytety w realizacji zadań w pracy na rzecz ucznia oraz środowiska szkolnego i pozaszkolnego
4. ma świadomość wagi zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania wielokulturowości,
5. potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej do wywierania wpływu na otoczenie oraz potrafi porozumiewać się ze przedstawicielami różnych środowisk
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotów
Egzamin modułowy
Literatura
GRAJEWSKA Grażyna, DOLIŃSKI Artur : Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga : scenariusze zajęć wychowawczych. [T.1]. - Wyd. 2 zm. - Zielona Góra : PEKW "Gaja", 2002
JUNDZIŁŁ Irena : Rola zawodowa pedagoga szkolnego. - Warszawa : WSiP, 1980
SAŁASIŃSKI Mirosław, BADZIUKIEWICZ Beata : Vademecum pedagoga szkolnego. - Warszawa : WSiP, 2003
DZIKOMSKA-KUCHARZ Anna : Pedagog w szkole // Edukacja i Dialog. - 2003, nr 1, s. 24-31
DZIKOMSKA-KUCHARZ Anna : Postrzeganie roli i miejsca pedagoga w środowisku szkolnym // Kwartalnik Edukacyjny. - 2001, nr 2, s. 36-43
SOROKOSZ Irena : Zajęcia psychoedukacyjne // Nowe w Szkole. - 2002, nr 7/8, s. 6-Działania pedagoga szkolnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: