MS1 - Poznawanie potrzeb dziecka i rodziny 2300-MS1-PPDR-PP
Tematyka zajęć koncentruje się wokół następujących zagadnień:
1. Podstawowe pojęcia i definicje. Koncepcja diagnozy i oceny. Diagnozowanie jako element cyklu działania zorganizowanego.
2. Kontakt diagnostyczny w pracy pedagoga i pracownika socjalnego. Źródła problemów etycznych związanych z sytuacją diagnozowania.
3. Umiejętności obserwacji i pomiaru diagnostycznego. Opisywanie, porządkowanie, interpretowanie i wnioskowanie diagnostyczne na podstawie zebranego materiału.
4. Poznawanie sytuacji rodzinnej dziecka: poziom zaspokajania potrzeb dziecka i rodziny. Diagnozowanie potrzeb i kompetencji dziecka.
5. Metoda biograficzna w pracy z dzieckiem, nastolatkiem. Angażowanie dziecka w poznawanie sytuacji biograficznej.
5. Diagnozowanie systemu rodzinnego: podstawy teoretyczne i praktyka.
6. Techniki graficzne wykorzystywane w diagnozowaniu: genogram, diagram relacji wewnątrzrodzinnych, ekomapa i inne.
7. Techniki projekcyjne wykorzystywane w poznawaniu sytuacji dziecka – ich zalety i ograniczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna i potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: diagnoza, ocena, rodzaje oceny itp.
- Wymienia i opisuje etapy postępowania diagnostycznego
- Wymienia, definiuje i samodzielnie opisuje metody i techniki diagnostyczne stosowane w pracy pedagoga, wychowawcy i pracownika socjalnego
Umiejętności:
- Potrafi dokonać opisu diagnostycznego oraz sformułować hipotezy i zalecenia diagnostyczne
- Samodzielnie wyszukuje, a w razie potrzeby także tworzy narzędzia diagnostyczne potrzebne mu do pracy z dzieckiem i rodziną
- Dobiera odpowiednie metody i techniki diagnostyczne do potrzeb i problemów dziecka oraz rodziny
- Samodzielnie gromadzi, opisuje, interpretuje i ocenia zebrane dane
- Stosuje w praktyce poznane metody i techniki diagnostyczne
Kompetencje społeczne i postawy:
- Umie nawiązać kontakt diagnostyczny z różnymi klientami
- Potrafi nawiązać współpracę z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną
- Wyprowadza z rozpoznania sytuacji wnioski do dalszej pracy
- Stosuje standardy etyczne w pracy z klientem
- Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z klientem
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:
- obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac
- samodzielne wykonanie w trakcie semestru czterech prac zaliczeniowych: wywiadu, obserwacji, analizy rysunku oraz jednej z technik graficznych (do wyboru: genogram, ekomapa lub diagram relacji rodzinnych).
W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał.
Literatura
- Garvin Ch. D., Seabury B. A.: Działania interpersonalne w pracy socjalnej, tom 1, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk, Katowice 1998.
- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Parpamedia, Warszawa 2009.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak, Warszawa 2006.
- King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003.
- McGoldrick M., Gerson R., Shellenberger S., Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Zysk i S-ka, Poznań 2007.
- de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Bibl. Pracownika Socjalnego, Wyd. Śląsk Katowice 1998.
- Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: