PO - Twórcze rozwiązywanie problemów 2300-MS1-PO-TRP
W ramach zajęć realizowany będzie trening z zakresu: twórczego myślenia (abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego, myślenia metaforycznego, dokonywania transformacji), podejmowania decyzji oraz zastosowania różnego typu technik wspomagających proces rozwiązywania problemów. Dodatkowo każde zajęcia będą rozpoczynały się krótkimi wykładami z zakresu poniższych tematów:
• podstawowe terminy z zakresu teorii rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji (zadanie, problem, sytuacja problemowa, rozwiązanie problemu, sytuacja decyzyjna, problem decyzyjny, decydent, decyzja dopuszczalna i optymalna, kryteria oceny decyzji);
• typologie i etapy rozwiązywania problemów;
• przeszkody i czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów;
• wybrane współczesne teorie twórczości i twórczego rozwiązywania problemów;
• kryteria podejmowania decyzji w warunkach niepewności i heurystyki decyzyjne;
• efekt obramowania i inne uwarunkowania podejmowania decyzji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza i zrozumienie, student:
• wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu teorii rozwiązywania problemów, twórczego myślenia oraz podejmowania decyzji;
• wymienia etapy, przeszkody oraz czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów;
• omawia znaczenie czynników stylistycznych
i ograniczonej racjonalności w podejmowaniu decyzji.
Umiejętności, student:
• diagnozuje przyczyny powstania problemu;
• poprawnie identyfikuje i definiuje problem;
• stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów adekwatnie do zastanej sytuacji.
Postawy, student:
• wykazuje chęć rozwoju cech intelektu związanych z myśleniem dywergencyjnym;
• dobrowolne stosuje w praktyce zasady oraz techniki związane z twórczym rozwiązywaniem problemów.
Kryteria oceniania
kontrola obecności, kolokwium końcowe
Literatura
Literatura podstawowa:
• Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz Aleksandra, Szymura B., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005;
• Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia Poznawcza, PWN i Wydawnictwo SWPS, 2006.
Literatura uzupełniająca:
• Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Helion 2008;
• Ernst G.W., Newell A., GPS: a case study in generality and problem solving, Academic Press, 1969;
• Franken R.E., Psychologia motywacji, wyd. GWP, Gdańsk 2005;
• Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1980;
• Marciszewski W., Poradnik dla niezdecydowanych, Ossolineum, Wrocław 1974;
• Mądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: