PO - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY - POLITYKA OŚWIATOWA 2300-MS1-PO
1. Umiejętność rozumienia i wykorzystania wiedzy oraz mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłową realizację polityki oświatowej w kontekście jej uwarunkowań i zasad.
2. Analiza współczesnych kierunków polskiej polityki oświatowej na przykładzie wybranych państw świata.
3. Globalny wymiar polityki oświatowej realizowany przez międzynarodowe instytucje oświatowe i ich wpływ na politykę oświatową wybranych państw Europy, Ameryki i Azji.
4. Wybrane współczesne teorie twórczości i twórczego rozwiązywania problemów.
5. Umiejętność twórczego rozwiązywania problemów w przygotowaniu projektu edukacyjnego.
6. Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych.
7. Przygotowanie mapy wiedzy i umiejętności związanych z projektowanymi kwalifikacjami.
8. Zasady wystąpień publicznych jako narzędzie menadżera oświaty w prezentacji projektu edukacyjnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a) opisuje źródła i mechanizmy polityki oświatowej w polityce państwa;
b) wyjaśnia problematykę diagnozowania potrzeb i celów oświatowych;
c) zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania zasobami ludzkimi;
d) wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu teorii rozwiązywania problemów oraz twórczego myślenia.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a) stosuje warsztat polityka oświatowego analizując mechanizmy zarządzania systemami i projektami oświatowymi;
b) posiada umiejętność tworzenia oryginalnych projektów edukacyjnych, prognozuje ich przebieg i skutki oraz potrafi zarządzić zmianą.
c) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą;
d) poprawnie diagnozuje przyczyny powstania problemu, precyzyjnie go identyfikuje i rozwiązuje;
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a) dokonuje krytycznej analizy uwarunkowań historycznych, ekonomicznych, demograficznych i społecznych dla potrzeb opracowania projektu edukacyjnego;
b) ocenia kierunki reform oświatowych w skali globalnej w kontekście realizacji zadań własnych menadżera oświaty;
c) wykazuje chęć samorozwoju w obszarze myślenia dywergencyjnego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na ocenę. Z dwóch tematów należy wybrać jeden. Forma egzaminu mini-esej. Wszystkie tematy mają charakter problemowy łączący w sobie zagadnienia polityki oświatowej, kompetencje menadżerskie i umiejętność twórczego rozwiązania problemu. Sprawdzają efekty kształcenia dotyczące zakresu wiedzy, umiejętności wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopień opanowania kompetencji społecznych.
Literatura
Realizowana w ramach przedmiotów.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: