PASK - Techniczne środki animacji społeczno-kulturalnej 2300-MS1-PAS-TŚ
Moduł fotograficzny:
- Funkcje aparatu fotograficznego. Światło zastane i generowane
sztucznie, lampa błyskowa, balans bieli, temperatura barwowa.
- Światło "greckie fotos grafom" jako podstawa fotografii, światło
zastane i generowane sztucznie, lampa błyskowa.
- Odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora.
- Relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie
Obrazu.
- Najnowsze trendy współczesnej fotografii. Fotografia a
komunikowanie społeczne i poznanie naukowe.
- Poznanie urządzeń multimedialnych wykorzystywanych w procesie
dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb
przetwarzania obrazu i dźwięku.
- srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne
- Problemy perspektywy, malarstwo a kompozycja obrazów fotograficznych, kompozycja a ogniskowa,
- Prawa w czarno-bieli a w kolorze, rejestracje obrazu a obróbka na drodze chemicznej i komputerowej,
- Skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem,
- Obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie
i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie,
Moduł filmowy
Podstawy filmowania - jak użyć kamery świadomie:
- poznanie panującego w Europie systemu zapisu obrazu i dźwięku PAL
- poznanie podstawowych funkcji kamery filmowej i jej budowy -
przesłona, migawka, balans bieli
- podstawy gramatyki języka filmowego - budowa sekwencji montażowej
- filmowe środki wyrazu - kamera i ruch
- warsztat i narzędzia realizatora filmowego
Forma filmowa w pracy pedagoga:
- projektowanie wybranej formy filmowej w komunikacji społecznej
- poznanie form filmowych: felieton, relacja, reportaż i dokument
- publikacja materiału filmowego w internecie i tv
- filmowa diagnoza społeczna i kulturalna - z kamerą wśród ludzi
- zastosowanie technik przetwarzania i gromadzenia materiałów filmowych
Forma filmowa jako metoda analizy poznawczej.
- poznanie różnych form filmowych
- zastosowanie odpowiedniej formy filmowej
- społeczna i kulturalna służebność obrazu filmowego
Kamera jako narzędzie analizy społecznej.
- poznanie różnych form filmowych
- zastosowanie odpowiedniej formy filmowej
- społeczna i kulturalna służebność obrazu filmowego
Fotograf kontra filmowiec - wybór właściwego medium do realizacji
założeń pedagogicznych:
- zestawienie form filmowych i fotograficznych
- dobór odpowiedniej techniki do realizacji celów pedagogicznych
- społeczne i kulturalne uwarunkowania form nieruchomych i ruchomych obrazów
Moduł komputerowy:
- Możliwości i rozwiązania wykorzystywane we współczesnym
Internecie i sieciach komputerowych dla potrzeb dydaktycznych
- Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zastosowaniami grafiki
komputerowej w działalności dydaktycznej.
- Przetwarzania obrazu i mały montaż w Photoshop i Corel Draw.
- Prezentacje multimedialne i przetwarzanie danych graficznych - rady
i przestrogi.
- Podstawy realizacji dydaktycznych filmów cyfrowych w Windows.
Wprowadzenie do programu Windows Movie Maker
- Poznanie urządzeń najczęściej wykorzystywanych w procesie dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb przetwarzania obrazu i dźwięku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Słuchacz potrafi:
- posługiwać się sprzętem filmowym, fotograficznym na średnim
poziomie technicznego zaawansowania,
- rozpoznać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały filmowe i
fotograficzne do realizacji wyznaczonych celów,
- zastosować wybrane komputerowe techniki przetwarzania i gromadzenia materiałów filmowych, fotograficznych, wideo, graficznych, audio, itp.
- obsługiwać multimedialne techniki i urządzenia najczęściej
wykorzystywane w procesie dydaktycznym i naukowym.
Kryteria oceniania
Aktywna obecność.
Sprawdziany w formie testów.
Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni komputerowej i foto-filmowej.
Literatura
1. Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987
2. Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009,
3. Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992
4. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996,
5. Engst A., Fleishman G., Sieci bezprzewodowe. Praktyczny poradnik, Gliwice, Helion 2005
6. Łukasz Arendarski, Jak Korzystać z najlepszych programów i gadżetów Google, Biblioteczka Komputer Świat, nr 2/2008 (47).
7. Kelby S., Klosskowski M., Photoshop Elements 8. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym, Gliwice, Helion 2010
8. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
9. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo
Wojciech Marzec, Warszawa 2007
10. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
11. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007
12. Olivier Schutte, Praca nad scenariuszem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
13. Alicja Helman, O dziele filmowym, Wydawnictwo literackie, Kraków 1981
14. Arystoteles, Poetyka, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, Wrocław 1983
15. Jacek Bławut, Bohater w filmie dokumentalnym, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2010
16. Marshall McLuhan, Wybór tekstów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001
17. Roland Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996
18. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996
19. Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez prowadzących oraz aktualne artykuły z czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: