PASK - MODUŁ SPECJALNOSCIOWY-PODSTAWY ANIMACJI SPOLECZNO-KULTURALNEJ 2300-MS1-PAS
Przedmioty zawarte w module mają na celu:
1. Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami animacji społeczno-kulturalnej, z jej genezą, źródłosłowem, celami, metodami, technikami i obszarami działania.
2. Przedstawienie historii i etapów rozwoju ASK na tle przemian społeczno-kulturowych na przestrzeni ostatnich kilku dekad w Polsce i na świecie (animacja na Zachodzie i na Wschodzie).
3. Omówienie i przedyskutowanie modeli teoretycznych kształcenia i pracy animatora (profesjonalista, ochotnik, bojownik, lider, współtwórca).
4. Refleksję nad szansami rozwoju i zagrożeniami dla animacji, jej teraźniejszością i przyszłością oraz dzisiejszą rolą działań animacyjnych w życiu środowisk lokalnych.
5. Zapoznanie studentów z istotą społecznego funkcjonowania kultury, pojęciami kontaktów kulturowych i uczestnictwa w kulturze.
6. Przedstawienie podstaw teorii komunikowania: definicji komunikowania i jego odmian, pojęcia znaku, semiozy, kodu, języka i dyskursu oraz omówienie roli kompetencji komunikacyjnych i stylów komunikowania w działalności animacyjnej.
7. Omówienie teorii kultury masowej i popularnej, etapów rozwoju mediów, przemian komunikowania społecznego w kulturze współczesnej - głównych zjawisk i tendencji.
8. Refleksje nad społecznymi mechanizmami oddziaływania mediów, ich rolą w kształtowaniu więzi międzyludzkich oraz epistemologią mediów.
9. Zapoznanie studentów z naukową definicją manipulacji, wskazanie i omówienie historycznych przykładów manipulacji społeczno-kulturowych wykorzystujących media audiowizualne w ramach kultury masowej i popularnej
10. Refleksję nad miejscem człowieka w kulturze cyfrowej, kulturze konwergencji – szanse i zagrożenia; wyzwania dla animacji społeczno - kulturalnej.
11. Zapoznanie studentów z wybranymi metodami poznawania środowiska, etapami postępowania w jego diagnozie, zagadnieniami jej projektowania oraz zasadami budowy narzędzi diagnostycznych
12. Przedstawienie wybranych problemów metodologii badań społecznych związanych z poznawaniem środowiska i animacją społeczno-kulturalną.
13. Naukę tworzenia systemowego zbioru danych dla potrzeb przetwarzania i analiz komputerowych, przedstawienie wybranych pakietów programowych przydatnych do analizy danych, zapoznanie z podstawowymi technikami komputerowymi tworzenia i
przekształcania zmiennych oraz praktyczne ich stosowaniem.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronach poszczególnych przedmiotów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu modułu student:
• Ma uporządkowaną wiedzę o podstawach animacji społeczno-kulturalnej. Zna jej genezę, cele, metody, techniki i obszary działania, a także jej historię i rozwój na tle przemian społeczno-kulturowych ostatnich kilku dekad w Polsce i na świecie.
• Posiada podstawową wiedzę o instytucjach upowszechniania kultury i działalności animacyjnej w trzecim sektorze oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwarunkowaniach.
• Zapoznał się z wybranymi teoriami kultury masowej i komunikowania masowego. Zna podstawowe pojęcia, cechy, historię a także główne zjawiska i tendencje w rozwoju mediów oraz przemiany komunikowania społecznego w kulturze współczesnej.
• Zna społeczne mechanizmy komunikowania masowego i oddziaływania mediów oraz sposoby i konsekwencje wywierania wpływu.
• Poznał podstawowe metody poznawania środowiska i uczestnictwa w kulturze oraz wybrane komputerowe techniki gromadzenia, przetwarzania i analizy danych ilościowych i jakościowych.
• Zna wybrane techniki multimedialne stosowane do gromadzenia, przetwarzania i prezentacji różnych danych dla potrzeb animacji społeczno-kulturalnej.
• Posiada podstawowe umiejętności poznawania środowiska, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, komputerowe przetwarzanie i analizę danych oraz opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie animacji społeczno-kulturalnej.
• Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie do poznanego środowiska modele teoretyczne kształcenia i działalności animacyjnej.
• Potrafi wskazać podstawowe etapy realizacji projektu animacyjnego i opisać jego formalną strukturę oraz podać przykładowe formy i źródła finansowania; potrafi przygotować i podjąć realizację projektu animacyjnego.
• Posługuje się terminami specjalistycznymi związanymi z teorią kultury masowej, komunikowaniem i mediami, potrafi wskazywać etapy i kierunki rozwoju współczesnej kultury i komunikowania społecznego oraz rozpoznawać najważniejsze zjawiska z tego obszaru.
• Umie badać, analizować, klasyfikować i porównywać procesy i zjawiska tworzące podstawowe systemy kultury oraz różne odmiany komunikacji medialnej i wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną w działaniach animacyjnych.
• Potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne w celu utworzenia zbioru danych empirycznych z badania środowiska oraz przetworzyć i opracować dane dla potrzeb analiz statystycznych stosując wybrane metody wnioskowania statystycznego.
• Posługuje się sprzętem multimedialnym na średnim poziomie technicznego zaawansowania. Potrafi projektować, rozpoznawać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały wizualne, a także umie stosować techniki komputerowe do przetwarzania i gromadzenia takich materiałów. Projektuje systemy multimedialne i obsługuje urządzenia przydatne w procesie dydaktycznym i w działalności animacyjnej.
• Rozumie założenia animacyjnej koncepcji człowieka, współpracy grupowej i międzygrupowej i wyraża gotowość do ich stosowania we własnym działaniu.
• Ceni społecznikowski wymiar pracy animacyjnej.
• Posiada świadomość uwarunkowań, szans i zagrożeń w działalności społeczno-kulturalnej.
• Uczestniczy w życiu kulturalnym, organizując i korzystając z różnorodnych mediów i różnych jego form.
• Ma świadomość konsekwencji edukacyjnych w epoce cyfryzacji kultury, konwergencji mediów i znaczenia idei społeczeństwa informacyjnego.
• Zachowuje krytyczną postawę wobec źródeł danych oraz wybranych technik i narzędzi poznawania środowiska. Dostrzega konsekwencje stosowania różnych form pytań i skal jako źródeł zmienności odpowiedzi.
Kryteria oceniania
Wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu kończą sie zaliczeniem. Warunki zaliczenia określają prowadzący poszczególne przedmioty.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego jest uzyskanie kompletu zaliczeń z poszczególnych przedmiotów tworzących moduł.
Moduł kończy się egzaminem pisemnym, w którym zawierają się zagadnienia poruszane w ramach poszczególnych przedmiotów – konkrety przedstawiane są na zajęciach dydaktycznych prowadzonych przez koordynatora przedmiotu
Literatura
Literatura – wybrane pozycje:
M. Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna
B. Jedlewska, Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej,
K. Hrycyk (red.), Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja - animator i jego kształcenie
D. Jankowski, Pedagogika kultury
G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury
A. Kłoskowska - Kultura masowa – krytyka i obrona
D. Macdonald - Teoria kultury masowej
D. Strinati - Wprowadzenie do kultury popularnej
M. Mc Luhan - Wybór tekstów
M. Golka - Socjologia kultury
M. Golka - Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne
J. Fiske - Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem
P. Levinson - Miękkie ostrze
D. Mersch - Teorie mediów
H. Jenkins - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
M. Mrozowski, Media masowe - władza, rozrywka i biznes.
M. Castells - Społeczeństwo sieci
P. Kossowski – Od kultury masowej do e-kultury . Nowe konteksty, wyzwania i zadania dla pedagogiki mediów; w: Między nieuchronnością a możliwością - wychowanie w warunkach zmiany, red. A. Przecławskiej i A. Wiłkomirskiej
E. Babbie, Podstawy badań społecznych
J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu.
A. Kamiński, Władza a racjonalność. Studium z socjologii współczesnego kapitalizmu
J-C. Kaufmann, Wywiad rozumiejący
A. Sułek, Sondaż Polski
P. Sztompka, Socjologia wizualna
Pełne i szczegółowe informacje na temat literatury znajdują się na stronach poszczególnych przedmiotów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: