NSiP - Nauczyciel w przedszkolu 2300-MS1-NPiS-NP
Zagadnienia szczegółowe:
Różne formy edukacji przedszkolnej – praca nauczyciela w publicznych i niepublicznych placówkach przedszkolnych;
Funkcje i kompetencje nauczyciela przedszkola we współczesnych rozważaniach teoretycznych i wskazaniach metodycznych.
Karta Nauczyciela i awans zawodowy nauczyciela - analiza praw i obowiązków nauczyciela w świetle obowiązujących aktów prawnych.
Nadzór pedagogiczny - nauczyciel i przedszkole na cenzurowanym.
Planowanie i organizowanie zajęć w przedszkolu (m.in. plan roczny, miesięczny, tygodniowy, konkursy, wycieczki, etc.)
Metody aktywizujące w pracy nauczyciela;
Jawne i ukryte wymiary systemu edukacji przedszkolnej (komunikacja, aranżacja wnętrz, treści edukacyjne, przekazywanie wartości).
Dokumentowanie działań pedagogicznych w pracy nauczyciela.
Komunikacja interpersonalna w pracy nauczyciela.
Nauczyciel jako organizator współpracy z rodziną i lokalną społecznością;
Zebrania z rodzicami i typy rodziców.
Obserwacja i diagnoza w pracy nauczyciela.
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej;
Praca nauczyciela w grupie zróżnicowanej wiekowo.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
• zna i stosuje metody aktywizujące w działaniach pedagogicznych;
• rozumie znaczenie i potrafi planować projektować współpracę z rodzicami;
• posiada wiedzę na temat różnych sposobów dokumentowania pracy przedszkolnej, znaczenia i metod obserwacji dzieci w przedszkolu;
• ma wiedzę na temat praw i obowiązków nauczyciela wychowania przedszkolnego na podstawie wybranych aktów prawnych.
UMIEJĘTNOŚCI:
• potrafi w sposób elastyczny przystosować zaprojektowane metody i formy zajęć do sytuacji dydaktyczno – wychowawczej w grupie dzieci przedszkolnych;
• potrafi dokonać analizy jawnych i ukrytych aspektów społecznego życia przedszkola
Literatura
1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, 2005.
2. Brudnik E. , Moszyńska A., Owczarska B. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
3. Bulera M., Żuchelkowska K., Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, 2006.
4. Dmochowska H., Współczesne modele kształcenia nauczycieli przedszkola, 2007.
5. Karwowska – Struczyk M., Dokumentacja narzędziem uczenia się/nauczania dziecka i nauczyciela W: Karwowska – Struczyk M., Słodownik – Rycaj E., Pedagogika małego dziecka. Wybrane zagadnienia, 2007.
6. Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, 2012.
7. Laska E.(red.), Nauczyciele wobec wczesnej edukacji dzieci, 2007.
8. Poradnik MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
9. Siarkiewicz E., Ostatni bastion. Jawne i ukryte wymiary pracy przedszkola, 2000.
10. Waloszek D., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, 2010.
11. Waloszek D (red.), Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie, 2009.
12. Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, 1995.
13. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674)
14. inne Rozporządzenia MEN oraz MENiS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: