EM - Wybrane problemy edukacji medialnej 2300-MS1-EM-WPEM
Zagadnienia omawiane na zajęciach przygotują studentów do świadomego i krytycznego odbioru komunikatów medialnych oraz posługiwania się mediami jako narzędziami intelektualnymi współczesnego człowieka.
W ramach przedmiotu będą omawiane następujące zagadnienia:
• Podstawowe pojęcia edukacji medialnej;
• Media w historii cywilizacji;
• Koncepcje społeczeństwa informacyjnego;
• Media a kształcenie i wychowanie;
• Media a przemiany społeczne;
Zajęcia mieszane – co drugie zajęcia realizowane zdalnie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student wymieni i opisuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu edukacji medialnej;
- student definiuje typowe problemy społeczeństwa medialnego;
- student określa prawidłowości i uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania z wykorzystaniem współczesnych mediów;
Umiejętności:
- student poddaje analizie współczesne koncepcje z zakresu edukacji medialnej;
- student diagnozuje problemy społeczeństwa medialnego;
- student wskazuje elementy erystyczne w przekazach medialnych;
- student trafnie ocenia rolę mediów w kształtowaniu postaw społecznych;
Postawy:
- student przejawia zachowania świadczące o postawie krytycznej wobec patologii społecznych kształtowanych za pośrednictwem mediów.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę (kolokwium lub zadania na platformie)
Literatura
Literatura:
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002.
Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
Kochan M., Pojedynek na słowa – techniki erystyczne w publicznych sporach, Znak, Kraków 2005
Keen A, "Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę", Rozdział 2, WAiP 2007.
McLuhan M., Zrozumieć media, (tłum. N. Szczucka), Warszawa 2004.
Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t.1 i 2., Warszawa 2007.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2008
Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: