MS1 - Doradztwo zawodowe dla wybranych grup społecznych 2300-MS1-DZ-DZWG
1. Moje miejsce w społeczeństwie i wynikająca z tego sytuacja zawodowa.
2. Co nas różni ?
3. Szanse i zagrożenia na współczesnym rynku pracy na przykładzie wybranych grup społecznych.
4. Stereotypy i mity a rzeczywistość – diagnoza problemów.
5. Problem marginalizacji i wykluczenia a sposoby przeciwdziałania.
6. Bezrobocie a stratyfikacja społeczna.
7. Działania doradcze – informowanie, przeciwdziałanie bezrobociu i marginalizacji, aktywizacja zawodowa, promowanie aktywności zawodowej (na przykładzie realizowanych projektów/inicjatyw ogólnopolskich i lokalnych).
8. Wybrane grupy społeczne i ich szczególna sytuacja zawodowa/na rynku pracy: Pokolenie CV (Osoby młode na rynku pracy), absolwenci, kobiety (różnice sytuacji zawodowej kobiet i mężczyzn), matki i osoby wracające na rynek pracy po dłuższej nieobecności, osoby niepełnosprawne, osoby bezrobotne, osoby 45/50+, emigranci, cudzoziemcy, osoby mieszkające w mieście/na wsi, osoby o różnym poziomie wykształcenia, skazani.
9. Zapoznanie z dostępną na rynku ofertą działań doradczych skierowanych do powyższych grup.
10. Omówienie pracy własnej Studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza - Student
1. Posiada wiedzę dotyczącą programów ogólnopolskich i lokalnych skierowanych do różnych grup społecznych, mających na celu aktywizację zawodową, przeciwdziałanie bezrobociu, informację zawodową.
2. Zna działania doradcze, które można zaproponować określonym klientom i potrafi je zastosować.
Umiejętności - Student
1. Umie postawić diagnozę problemów i potrzeb zawodowych oraz edukacyjnych określonych grup społecznych.
2. Umie zaproponować rozwiązania doradcze dla określonej grupy społecznej.
3. Potrafi scharakteryzować sytuację zawodową i edukacyjną wybranych grup społecznych.
Kompetencje społeczne – Student
Rozumie potrzebę całożyciowego doskonalenia własnych kompetencji zawodowych, a także wspiera w tym zakresie innych członków różnych grup społecznych.
Kryteria oceniania
1. Praca w grupach polegająca na dokonaniu oceny wybranego projektu doradczego skierowanego do konkretnej grupy społecznej będącej w szczególnej sytuacji na polskim rynku pracy.
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Dubas E., Pyżalski J., Muszyński M., Rapus Pavel J. (2008), "Wspieranie rozwoju bezrobotnych 50+ Doświadczenia projektu Adults Mentoring", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Horodeński R. Cz., Sadowska-Snarska C. (2011) (red.), "Integracja społeczna przez pracę. Aspekty makroekonomiczne i regionalne, IPiSS, KNoP PAN, Białystok-Warszawa.
Kukla D. (2011) (red.), „Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka”, Difin, Warszawa.
Majewski T. (2011),"Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych - Poradnik dla urzędów pracy”, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Pańków M. (2012), "Młodzi na rynku pracy. Raport z badania", Instytut Spraw Publicznych.
Sarzyńska E. (2010), „Doradca zawodowy w środowisku bezrobotnych”, Lublin.
Zierkiewicz E., Drabik-Podgórna V. (2010), „Poradnictwo w kulturze indywidualizmu”, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.
Raport: „Kobiety i mężczyźni na rynku pracy”, GUS, Warszawa 2012 ( www.stat.gov.pl data publikacji: 3.10.2012)
Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: