MS1-Ekspresja - twórczość - sztuka 2300-MS1-ART-EKS
Celem seminarium jest wprowadzenie studentów w świat ekspresji artystycznej kultury alternatywnej. Analizując wybrane teksty kultury alternatywnej spróbujemy dowiedzieć się, w jaki sposób artyści formułowali krytykę wobec zastanego świata społecznego oraz jakie alternatywne wizje rzeczonego świata kreowali. Przedmiotem naszych analiz będą następujące formy ekspresji kultury alternatywnej:
- film;
- muzyka rockowa;
- teatr alternatywny;
- ruch happeningowy;
- praktyki wizualne (street art., prowokacja kulturowa).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student rozpoznaje główne formy ekspresji artystycznej w kulturze alternatywnej i ich autorów
Umiejętności:
student prowadzi krytyczną dyskusję na temat głównych form ekspresji artystycznej w kultury alternatywnej i dostrzega ich potencjał edukacyjny
Postawa
student otwiera się na odmienność poglądów
Kryteria oceniania
- udział w dyskusji na temat głównych form ekspresji artystycznej kultury alternatywnej
- przygotowanie prezentacji na temat wybranej formy ekspresji artystycznej kultury alternatywnej
- obecność na zajęciach (dopuszczalna maksymalnie jedna nieobecność w semestrze)
Literatura
Dardzińska J., Dolata K., Wszyscy Proletariusze bądźcie piękni! Pomarańczowa Alternatywa w dokumentach aparatu represji PRL (1987-1989), Wrocław 2011.
Drozdowski R., Obraza na obrazy: strategie społeczne oporu wobec obrazów dominujących, Poznań 2006.
Fydrych W., Pomarańczowa Alternatywa. Rewolucja Krasnoludków, Warszawa 2008.
Gnoiński L., Skaradziński J., Encyklopedia Polskiego Rocka, Poznań 2001.
Gołaczyńska M., Mozaika współczesności. Teatr alternatywny
w Polsce po roku 1989, Wrocław 2002.
Idzikowska-Czubaj A., Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań 2011.
Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.
Jawłowska A., Więcej niż teatr, Warszawa 1988.
Jeziński M., Muzyka popularna jako wehikuł ideologiczny, Wydawnictwo Naukowe UWM, Toruń 2011.
Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i osiemdziesiątych, Warszawa 2008.
Niżyńska A., Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Warszawa 2011.
Rychlewski M., O wielokodowości rocka, [w:] A po co nam rock? Między duszą a ciałem, w: Burszta W. J., Rychlewski M. (red.),Warszawa 2003.
Siwak W., Estetyka rocka, Warszawa 1993.
Wertenstein-Żuławski J., Między nadzieją a rozpaczą: [rock, młodzież, społe¬czeństwo], Warszawa 1993.
Wertenstein-Żuławski J., Pęczak M. (red.), Spontaniczna kultura młodzieżowa: wybrane zjawiska, Wyd. Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991.
Wertenstein-Żuławski J., To tylko rock’n roll, Warszawa 1990
Zańko P., „Chleba zamiast igrzysk”. O subwersjach miejskich podczas Euro 2012. w: Jawor A. (red.), Paradoksy ponowoczesności. O starciach płci, religii, tożsamości, norm
i kultur, Warszawa 2013.
Zańko P., „Zabijemy was słowami. Prowokacja kulturowa
w przestrzeni miejskiej i w internecie, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: