MS1 - Wprowadzenie do andragogiki 2300-MS1-AND-L-WP
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy andragogicznej dotyczącej m.in. uczestnictwa osób dorosłych w edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej; specyfiki funkcjonowania człowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości (wczesnej, średniej i późnej dorosłości); specyfiki uczenia się i uwarunkowań aktywności edukacyjnej osób dorosłych; a także podstawowych problemów współczesnej edukacji dorosłych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. zna przedmiot zainteresowania andragogiki
2. ma podstawową wiedzę na temat koncepcji rozwoju człowieka dorosłego
3. zna specyfikę funkcjonowania człowieka dorosłego w różnych okresach dorosłości
4. zna i rozumie specyfikę uczenia się osób dorosłych
5. zna i rozumie podstawowe problemy edukacji dorosłych
Umiejętności
Student:
1. potrafi wyjaśnić różnicę między dydaktyką technologiczną, humanistyczną, krytyczną
2. potrafi wyjaśnić różnice w uczeniu się osób dorosłych i dzieci/młodzieży
3. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę andragogiczną w celu rozwiązania sytuacji problemowej
Kompetencje społeczne
Student:
1. prezentuje pozytywną postawę wobec idei całożyciowego uczenia się
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria zaliczenia: 60% poprawnych odpowiedzi
Egzamin ustny na podstawie case study.
Literatura
Aleksander T. (2013): Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom.
Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, T. Aleksander (red.), Tom I i II, Radom 2010
Jarvis P. (2004). Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice (3 ed.) London-New York.
Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa.
Malewski M. (2019). Andragogika. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 391-404.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009). Dorośli uczą się inaczej. Toruń.
Oleś P. (2012), Psychologia człowieka dorosłego Ciągłość – zmiana - integracja, Warszawa.
Szarota Z. (2017). Andragogika. W: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (red.). Katowice, s. 88-91
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: