MS1 - Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej 2300-MS1-AKN-TPW
W ramach wykładów student zapozna się z teoretycznym podłożem, miejscem w naukach społeczno-humanistycznych oraz charakterystyką działań w obszarze animacji kultury oraz edukacji nieformalnej. Omówione zostaną główne pojęcia funkcjonujące w ramach obu dziedzin, a które są podstawą rozumienia poszczególnych teorii. Student zapozna się z pojęciami: animacji kultury, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej; środowiska (społecznego, lokalnego, wychowawczego); czasu wolnego; a także procesami grupowymi i rozwojem grupy, charakterystyką osoby przewodzącej działaniom w obszarze animacji czy edukacji nieformalnej (animatora kultury, pracownika kulturalno-oświatowego, lidera, facylitatora, itp.). Student dowie się również, w ramach jakich struktur społecznych można realizować działania z obszaru animacji kultury oraz edukacji nieformalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna podstawowe pojęcia funkcjonujące w obszarze edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej i rozumie powiązania występujące między nimi (edukacja formalna, nieformalna, pozaformalna, alternatywna; środowisko lokalne, wychowawcze; grupa, etapy jej rozwoju i procesy w niej przebiegające; więzi; kapitał społeczny; role lidera, animatora, pracownika kulturalno-oświatowego, facylitatora;)
Wie jakie miejsce w naukach społecznych i humanistycznych zajmuje animacja kultury oraz edukacja nieformalna
Ma podstawową wiedzę o grupach społecznych, z którymi może pracować wykorzystując animację kultury lub edukację nieformalną. Wie z jakimi możliwościami i ograniczeniami się to wiąże.
Wie, w ramach jakich instytucji można realizować animację społeczno-kulturalną oraz edukację nieformalną
Wie, jak przebiegają procesy grupowe i jakie etapy rozwoju przechodzi grupa
Wie czym różnią się I, II i III sektor oraz jak w poszczególnych obszarach można realizować animację społeczno-kulturalną oraz edukację nieformalną
Zna rys historyczny animacji oraz edukacji nieformalnej
Wie do jakich grup społecznych skierowane mogą być działania animacyjne lub z zakresu edukacji nieformalnej oraz jaka jest ich specyfika
Wie, jaki jest poziom uczestnictwa i zaangażowania w działalność społeczną Polaków
Umiejętności:
Potrafi opisać etapy rozwoju grupy i ocenić, na którym z nich jest dana grupa oraz dobrać do niego właściwy styl kierowania grupą.
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu animacji i edukacji nieformalnej i potrafi wskazać na powiązania i zależności między nimi.
Potrafi wskazać różnice i podobieństwa miedzy działaniem animacyjnym, a działaniem w obszarze edukacji nieformalnej.
Charakteryzuje poszczególne role przywódcze: lidera, animatora, pracownika kulturalno-oświatowego, facylitatora i wskazuje na podobieństwa i różnice
Wskazuje na powiązania edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej z innymi dziedzinami nauk
Kompetencje społeczne
Wie jakie znaczenie ma wiedza teoretyczna dla podejmowania praktycznych działań
Wykorzystuje zdobytą wiedzę dotyczącą teoretycznych podstaw animacji i edukacji nieformalnej w praktycznym działaniu
Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy, podążania za nowymi trendami w animacji i edukacji nieformalnej oraz krytycznego podejścia do nich.
Wie gdzie szukać informacji na temat edukacji nieformalnej i animacji społeczno-kulturalnej i w jaki sposób pogłębiać swoją wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne z tego zakresu.
Ma świadomość indywidualnego dobierania sposobów działań do konkretnej sytuacji i grupy społecznej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: umiejętność znajdowania powiązań pomiędzy różnymi zagadnieniami i teoriami oraz samodzielnego wyciągania własnych wniosków
Literatura
Dz. Jankowski, Edukacja wobec zmiany
J. Kargul, Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury
J. Piekarski, B. Śliwerski, Edukacja alternatywna
Aniacja środowiska a edukacja I wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska
K. Denek, Edukacja pozalekcyjna I pozaszkolna
Doświadczać uczenia się. Materiały pokonferencyjne, FRSE
Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o dukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I ucestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE
Jakiej kultury Polacy potrzebują I czy edukacja kulturalno im ją zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: