MS1 - Edukacja nieformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki" 2300-MS1-AKN--EN
W trakcie zajęć studenci zapoznają się różnymi obszarami działań animacji kulturalnej oraz edukacji pozaformalnej. Zostaną zaprezentowane wartościowe projekty o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i ogólnoświatowym, które pokazują różnorodność form, metod i odbiorców poszczególnych działań. Studenci odwiedzą wybraną instytucję/organizację i zapoznają się z jej profilem pracy, a także będą gościć u siebie przedstawiciela wybranej organizacji/instytucji.
Zadaniem studentów będzie również samodzielne wyszukanie projektów lub organizacji/instytucji, które działają w obszarze animacji kultury lub/i edukacji pozaformalnej i zaprezentowanie jej działań podczas zajęć. Podsumowaniem zajęć jest samodzielne podjęcie działania animacyjnego w zespole i zaprezentowanie jego efektów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wie z jakimi grupami odbiorców można pracować w obszarze animacji i edukacji pozaformalnej.
Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach w ramach których może być realizowana edukacja pozaformalna i animacja społeczno-kulturalna
Wie, na podstawie obserwacji działań różnych instytucji i organizacji, jak przebiegają procesy komunikacyjne w grupie i czym się charakteryzują
Wie do jakich teorii odwołują się działania poszczególnych instytucji czy organizacji
Wie w ramach jakich struktur działają poszczególne organizacje/instytucje i jaki jest ich status prawny i formalny
Wie, jaka różnica występuje miedzy organizacja formalną a nieformalną, instytucją publiczną a organizacją pozarządową
Umiejętności
Wskazuje z jakimi obszarami działalności pedagogicznej są związane działania określonych organizacji/instytucji
Potrafi scharakteryzować główne problemy wychowawcze i społeczne występujące w poszczególnych organizacjach/instytucjach
Potrafi wskazać i scharakteryzować przykłady działalności w obszarze animacji i edukacji pozaformalnej
Na podstawie prezentowanych działań instytucji/organizacji potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z obszarem animacji lub edukacji pozaformalnej.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić wraz z zespołem działanie o charakterze animacyjnym lub w obszarze edukacji nieformalnej
Potrafi analizować przeprowadzone działanie pod kątem dobrych i słabych stron
Kompetencje
Podczas podejmowania działań przyjmuje różne role w zespole.
Rozumie zasadność pracy w różnych zespołach i wynikającą z tego konieczność dostosowania metod pracy
Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystuje do planowania swojego dalszego rozwoju zawodowego
Ma świadomość różnorodności możliwości działań animacyjnych lub w obszarze edukacji pozaformalnej
Aktywnie poszukuje ciekawych rozwiązań animacyjnych lub z zakresu edukacji nieformalnej i stara się stosować dobre pomysły w swoim działaniu
Kryteria oceniania
Praca w zespołach:
- przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej instytucji/organizacji działającej w obszarze animacji kultury lub edukacji nieformalnej
- zaplanowanie i przeprowadzenie działania o charakterze animacyjnym lub edukacji pozaformalnej oraz zanalizowanie jego efektów
Literatura
Zoom na domy kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych “ę”
Aktywne metody pracy z młodzieżą, Fundacja Rozwoju Dobre Życie
Edukacja kulturowa. Poręcznik, Centrum Praktyk Edukacyjnych
Wzornik, Szczeciński Inkubator Kultury
To mnie rusza… edukacja w zakresie taca, Centrum Kultury i Sztuki w Koninie
Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog Praktyk, t. III, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej
Edukacja obywatelska młodzieży. Dobre praktyki, Fundacja Civis Polonus
Outdoor-owy zawrót głowy. Praktyczne zastosowanie edukacji nieformalnej w tym outdoor eduaction w pracy z młodzieżą, red. Katarzyna Jurewicz, TWIKS, Szczecin 2015
E. Tarkowska, Edukacja formalna i nieformalna wobec trudnego startu życiowego. Uniwersytet powszechny w Teremiskach, w: Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, FRSE, Warszawa 2005
A. Poraj, Praktyka edukacji nieformalnej – Związek Harcerstwa Polskiego, w: Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, FRSE, Warszawa 2005
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: