MS1 - Moduł specjalnościowy - Teoria założeń animacji i edukacji nieformalnej 2300-MS1-AKN
W ramach modułu teorii i założeń animacji i edukacji nieformalnej jest sześć przedmiotów:
Teoretyczne podstawy wiedzy o animacji i edukacji nieformalnej
Teoria edukacji nieformalnej
Teoria animacji społeczno-kulturalnej
Edukacja nieformalna i animacja w Polsce i na świecie - "dobre praktyki"
Media w animacji i edukacji nieformalnej
Style uczenia się
Celem jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami, założeniami oraz teoriami funkcjonującymi w ramach animacji społeczno-kulturalnej oraz edukacji nieformalnej; rolą mediów w obu tych obszarach różnymi stylami nauczania, uczenia się i działania; a także z instytucjami, organizacjami, które te założenia wdrażają do praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna elementarną terminologię używaną w obszarze edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej oraz animacji, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
2. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat animacji kultury i edukacji nieformalnej jako subdyscyplin pedagogiki, zna ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, biologiczne i psychologiczne źródła oraz podstawowe teorie i metodykę z nimi związane, a współczesne nurty w tym obszarze
3. Ma podstawową wiedzę o uczestnikach edukacyjnej i wychowawczej działalności animacyjnej i nieformalnej.
4. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w obszarze animacji i edukacji nieformalnej
5. Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
6. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście animacji i edukacji nieformalnej
7. Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych w obszarze animacji i edukacji nieformalnej
Umiejętności
1. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
2. Potrafi, opierając się na wiedzy teoretycznej analizować i interpretować problemy wychowawcze w obszarze animacji i edukacji nieformalnej
3. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności animacyjnej i edukacji nieformalnej
4. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kompetencje społeczne
1. Potrafi przyjmować różne role podczas zadań zespołowych
2. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
3. Ma świadomość różnych stylów uczenia się i uwzględnia je w planowanej przez siebie pracy
4. Rozumie konieczność stałego poszerzania swojej wiedzy, podążania za nowymi trendami w animacji i edukacji nieformalnej oraz krytycznego ich oceniania
Kryteria oceniania
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (tylko do wewnętrznych rozliczeń). Student który uzyskał zaliczenia ze wszystkich przedmiotów w module jest dopuszczony do egzaminu. Średnia ocena ze wszystkich przedmiotów powyżej 4,5 zwalnia z egzaminu modułowego i daje ocenę 5 (bardzo dobry).
Literatura
G. Hunter, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty,
R. R. Gajweski, O stylach uczenia się I i-edukaci
G. D. Fenstermacher, J. Soltis, Style nauczania
Cz. Plewka, M. Taraszkiewicz, Uczymy się uczyć
M. Rasfeld, S. Breidenbach, Budząca się szkoła
Dz. Jankowski, Edukacja wobec zmiany
J. Kargul, Upowszechnianie, animacja, komercializacja kultury
J. Piekarski, B. Śliwerski, Edukacja alternatywna
Aniacja środowiska a edukacja I wychowanie na potrzeby jutra, red. K. Segiet, K. Słupska-Kwiatkowska
K. Denek, Edukacja pozalekcyjna I pozaszkolna
Doświadczać uczenia się. Materiały pokonferencyjne, FRSE
Uczyć się inaczej. Compendium wiedzy o edukacji pozaformalnej na podstawie doświadczeń uczestników I ucestniczek Programu “Młodzież w działaniu” (2007 – 2013), FRSE
Jakiej kultury Polacy potrzebują I czy edukacja kulturalno im ją zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego
Kłoskowska - Kultura masowa - krytyka i obrona
D. Macdonald - Teoria kultury masowej
M. Mc Luhan - Wybór tekstów
M. Golka - Socjologia kultury
M. Golka - Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo /dez/informacyjne
J. Fiske - Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem
H. Jenkins - Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów.
M. Mrozowski, Media masowe - władza, rozrywka i biznes.
M. Castells - Społeczeństwo sieci
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: