MOBS - Ewaluacja instytucji edukacyjnych 2300-MOBS-EWA
Cele kursu:
1. Poznanie podstaw metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji.
2. Poznanie wyników wybranych badań ewaluacyjnych.
Treści kształcenia:
1. Problem przyczynowości i schematy badawcze stosowane w badaniach ewaluacyjnych w edukacji: eksperyment, metody kontrfaktyczne, metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD).
4. Systemy egzaminacyjne i ich funkcje.
5. Przykładowe programy badawcze monitorowania procesów edukacyjnych i wspierania ewaluacji pracy szkół w Polsce:
• Porównywalne wyniki egzaminacyjne (PWE).
• Monitorowanie nierówności edukacyjnych w skali kraju.
4. Przykładowe programy międzynarodowych badań ewaluacyjnych:
• Problemy metodologiczne w międzynarodowych badaniach osiągnięć szkolnych.
• Międzynarodowe badania prowadzone przez Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD): PISA, PIAAC.
• Międzynarodowe badania prowadzone przez The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA): TIMSS, PIRLS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Znajomość pojęć z zakresu metodologii badań ewaluacyjnych w edukacji.
- Znajomość wyników wybranych badań ewaluacyjnych w edukacji
Umiejętności:
- Krytyczna oceny metodologicznych aspektów badań ewaluacyjnych w edukacji.
- Stosowanie wyników badań ewaluacyjnych w analizach funkcjonowania systemu edukacji.
Postawy:
- Rozumienie potrzeby wykorzystywania w polityce edukacyjnej i indywidualnych działaniach pedagogicznych wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę. Sprawdzian testowy (pytania otwarte i zamknięta) obejmuje treści z wykładu i literatury do wykładu. Ocena - pod warunkiem, że jest min. dostateczna - jest podstawą wystawienia oceny modułowej. W wypadku zaliczenia w sesji poprawkowej, do średniej wlicza się średnia z I i II terminu.
Obecność na wykładzie nie jest sprawdzana.
Literatura
- Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Rozdział 12. Badania ewaluacyjne.
- Dolata R., Sitek M. (red. ) (2015). Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie edukacji 2014. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Rozdziały 1-4.
- Aktualne raporty krajowe z badań PISA, PIAAC, PIRLS i TIMSS
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: