MOBS - MODUŁ BADAŃ SPOŁECZNYCH 2300-MOBS
Problematyka szczegółowa:
- podstawowe paradygmaty w naukach społecznych
- struktura postępowania naukowego, znaczenie pytań i hipotez badawczych
- pogłębione omówienie orientacji ilościowej i jakościowej w badaniach społecznych
- problem przyczynowości, eksperyment jak schemat badania i metoda analizy słabości nie eksperymentalnych schematów badawczych
- problem reprezentatywności próby i generalizacji wyników z próby na populację, metody doboru próby/przypadków do badań,
- pogłębione omówienie podstawowych schematów badawczych
- pogłębione omówienie najważniejszych metod/technik zbierania danych wykorzystywanych w badaniach ilościowych i jakościowych
- pojęcie triangulacji
- praca z programami komputerowymi wspomagającymi analizę danych ilościowych (SPSS) i jakościowych (f4, Atlas.ti, MAXQDA),
- pisanie raportu z badań
- problemy etyczne związane z prowadzeniem badań
- antropologia kulturowa jako „nauka”
- trzy komponenty „perspektywy antropologicznej”: badania porównawcze, holizm, relatywizm kulturowy
- definiowanie kultury, właściwości kultury
- metody antropologii kulturowej
- źródła antropologii kulturowej: spotkanie z Innym, naukowa etnologia, nowoczesna antropologia, kryzys antropologii w połowie XX wieku i stan po kryzysie
- najważniejsze koncepcje kultury, szkoły antropologiczne
- oblicza współczesności: globalizacja, konsumpcjonizm, opór kulturowy, nacjonalizm, feminizm
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Wie, czym jest metoda naukowa i potrafi odróżnić problemy naukowe od nienaukowych, zna miejsce nauk społecznych w systemie nauk, wie, czym są badania ewaluacyjne.
2. Zna najważniejsze szkoły metodologiczne w naukach społecznych.
3. Zna podstawowe schematy badawcze stosowane w badaniach podstawowych i ewaluacyjnych, wie, jak robić przegląd literatury i definiować pojęcia.
4. Ma pogłębioną wiedzę o metodach doboru próby badawczej, pozyskiwania danych ilościowych i jakościowych, w tym danych zastanych, i modelach ich analizy. Zna metody stosowane w badaniach ewaluacyjnych. Zna strukturę publikacji naukowej, zasady przywoływania i cytowania literatury, robienia przypisów i bibliografii.
5. Zna etyczne zasady prowadzenia badania naukowego i publikacji wyników
6. Zna wyniki najważniejszych porównawczych badań edukacyjnych.
7. Zna podstawowe pojęcia ważne dla refleksji o człowieku w jego relacjach z kultura.
8. Zna najważniejsze koncepcje antropologii kulturowej, rozumie ich znaczenie dla refleksji pedagogicznej.
Umiejętności
1. Poprawnie definiuje pojęcia naukowe z zakresu nauk społecznych, rozumie ich abstrakcyjność i relacje z rzeczywistością.
2. Potrafi zaplanować badanie naukowe podstawowe i ewaluacyjne, zrobić przegląd literatury, sformułować problem badawczy, dobrać metody zbierania i analizy danych.
3. Potrafi analizować wyniki badań społecznych, sformułować pogłębioną interpretację, potrafi krytycznie ocenić uzyskane wyniki.
4. Umie powiązać wyniki badań z refleksją pedagogiczną i antropologiczną.
5. Potrafi analizować kulturowe uwarunkowania procesów wychowawczych.
Kompetencje społeczne
1. Potrafi krytycznie ocenić swoją wiedzę i umiejętności, rozwijać je, ma potrzebę obserwacji zmieniającej się rzeczywistości i stałego uzupełniania wiedzy.
2. Potrafi przygotowywać i realizować projekty badawcze w zespole.
3. Potrafi być badaczem wrażliwym na społeczne i etyczne konsekwencje swoich działań.
4. Jest zainteresowany problemami społecznymi i kulturą, upowszechnia zdobytą wiedzę.
Kryteria oceniania
Każdy element składowy Modułu kończy się zaliczeniem na ocenę. Jeżeli wszystkie oceny składowe są pozytywne, średnia z nich jest oceną z egzaminu modułowego. Ocena niedostateczna z elementu składowego modułu oznacza konieczność jej poprawy w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura:
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman D. (2009). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Poznań. Zysk i S-ka.
Barnard A. (2016). Antropologia. Warszawa, PIW.
Burszta J. W. (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Warszawa, Wydawnictwo Zyski S-ka.
Eller D. J (2012). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Geertz C. (2005). Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: