MM - Trening umiejętności wychowawczych 2300-MM/PW-TU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
-posiada wiedzę psychologiczno-pedagogiczną o wychowankach ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz wiedzę na temat zróżnicowania środowisk ich życia, specyfiki procesów w nich zachodzących oraz konsekwencji edukacyjnych;
-zna podstawowe metody rozwiązywania problemów wychowawczych oraz aktywizowania uczniów w procesie edukacji,
-zna strategie służące nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z rodzicami i prawnymi opiekunami, włączania ich i motywowania do współpracy na rzecz pozytywnego funkcjonowania dzieci na terenie placówki edukacyjnej
-zna zasady konstruowania i realizacji programów/projektów o charakterze adaptacyjnym, międzykulturowym, wychowawczym, profilaktycznym
UMIEJĘTNOŚCI
-posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, negocjować i rozwiązywać konflikty, tworzyć pozytywny klimat komunikacji z wychowankami, rodzicami, gronem pedagogicznym i środowiskiem lokalnym;
-potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym)
-potrafi zaprojektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne , ocenić przydatność programów, metod, i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych;
-potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji
-potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
-rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie umiejętności wychowawczych,
-potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania;
-posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter warsztatowy, polegający na konkretnym konstruowaniu i prowadzeniu oddziaływań o charakterze pedagogicznym. Uczestnicy będą analizować konkretne sytuacje edukacyjne, poznawać możliwości zastosowania różnych metod i form w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaprojektowane symulacje umożliwią sprawdzenie i ocenę skuteczności wybranego rozwiązania, poszukiwanie innych oraz wybranie spośród kilku propozycji najbardziej optymalnego.W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów: / mini wykłady, prezentacje multimedialne, filmy, schematy, programy, projekty, scenariusze zajęć/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji w wyniku zastosowania “burzy mózgów”, dyskusji, odgrywania scenek, tworzenia webquestów, plakatów, schematów rysunkowych
Zaliczenie zajęć studenci uzyskują na podstawie:
- przygotowanej zespołowo prezentacji i ćwiczeń, będącej wprowadzeniem do wybranego tematu zajęć,
-zespołowego opracowania rozwiązania wybranego problemu wychowawczego
-indywidualnie zaprojektowanego rozwiązania problemów wychowawczych z dzieckiem na podstawie zgromadzonej dokumentacji
- pisemnej oceny programu wychowawczego/profilaktycznego według wcześniej ustalonych kryteriów
Literatura
E. Petlák, Klimat szkoły, klimat klasy,
M.Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania
R. Brown, Procesy grupowe
A.Brzezińska,M.Czub, N. Ożadowicz, Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego
D.Klus-Stańska D, Adaptacja szkolna siedmiolatków
G. Huther , U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty?,
M.Deptuła, Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia
I. Czerniejewska, A. Marek , Uchodźca w mojej klasie
A.Oblacińska (red) ,Wspieranie dziecka z nadwaga i otyłością w społeczności szkolnej
M. O’Moore, S. J.Minton, Przemoc w szkole
R. M. Kowalski, S. P. Limber, P.W.Agatston, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży
P. Ekman, Dlaczego dzieci kłamią
J. Szymańska, Programy profilaktyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: