MM - Techniczne środki animacji i edukacji nieformalnej 2300-MM-AKN-TS
W zależności od stopnia zaawansowania grupy w danym roku akademickim będą wybierane odpowiednie pozycje z zaproponowanej listy tematów i lektur.
Wykaz tematów zajęciowych:
- Formy wizualne a światło zastane i generowane sztucznie,
lampa błyskowa, balans bieli, temperatura barwowa.
- Funkcje aparatu fotograficznego.
- Greckie "fotos grafos" jako podstawa fotografii, światło
zastane i generowane sztucznie, lampa błyskowa.
- Odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora.
- Relacje między tekstem a obrazami, interakcyjne budowanie obrazu.
- Najnowsze trendy współczesnej form wizualnych.
- Fotografia a komunikowanie społeczne i poznanie naukowe.
- Poznanie urządzeń multimedialnych wykorzystywanych w procesie
dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb
przetwarzania obrazu i dźwięku.
- zasady rejestracji obrazu: srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne,
- Problemy perspektywy, malarstwo a kompozycja obrazów fotograficznych,
kompozycja a ogniskowa,
- Prawa w czarno-bieli a w kolorze, rejestracje obrazu a obróbka na drodze
chemicznej i komputerowej.
- Skanowanie i konwersje, podstawy zarządzania kolorem.
- Obróbka obrazu: kadrowanie i obracanie, rozjaśnianie.
i ściemnianie, głębia bitowa a kolor, krzywe, wyostrzanie,
- Podstawy filmowania - jak użyć kamery świadomie.
- Poznanie podstawowych funkcji kamery filmowej i jej budowy - formaty
zapisu, przesłona, balans bieli.
- Podstawy gramatyki języka filmowego.
- Filmowe środki wyrazu - kamera i ruch.
- Forma filmowa w działalności społeczno-kulturalnej.
- Fotograf kontra filmowiec - wybór właściwego medium do realizacji
założeń pedagogicznych.
- Prezentacje multimedialne i przetwarzanie danych graficznych – rady i
przestrogi.
- Poznanie urządzeń najczęściej wykorzystywanych w animacji społecznej i
kulturalnej oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb przetwarzania
obrazu i dźwięku.
- Poznanie pakietów edycyjnych do generowania, obróbki i prezentacji danych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Słuchacz potrafi:
- posługiwać się sprzętem filmowym, fotograficznym na średnim
poziomie technicznego zaawansowania,
- rozpoznać, selekcjonować i krytycznie oceniać materiały filmowe i
fotograficzne do realizacji wyznaczonych celów,
- zastosować wybrane techniki przetwarzania i gromadzenia materiałów filmowych, fotograficznych, wideo, graficznych, audio, itp.
- obsługiwać multimedialne techniki i urządzenia najczęściej
wykorzystywane w procesie dydaktycznym i naukowym.
Kryteria oceniania
Aktywna obecność. Dopuszczalne dwie nieobecności.
Samodzielne wykonanie prac warsztatowych w pracowni technicznych środków animacji społecnzo-kulturalnej lub/i udział w realizacji ekspozycji wizualnych.
Literatura
1. Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987
2. Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009,
3. Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992
4. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996,
5. Engst A., Fleishman G., Sieci bezprzewodowe. Praktyczny poradnik, Gliwice, Helion 2005
6. Łukasz Arendarski, Jak Korzystać z najlepszych programów i gadżetów Google, Biblioteczka Komputer Świat, nr 2/2008 (47).
7. Kelby S., Klosskowski M., Photoshop Elements 8. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym, Gliwice, Helion 2010
8. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
9. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo
Wojciech Marzec, Warszawa 2007
10. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
11. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007
12. Olivier Schutte, Praca nad scenariuszem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
13. Alicja Helman, O dziele filmowym, Wydawnictwo literackie, Kraków 1981
14. Arystoteles, Poetyka, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, Wrocław 1983
15. Jacek Bławut, Bohater w filmie dokumentalnym, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2010
16. Marshall McLuhan, Wybór tekstów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001
17. Roland Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996
18. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996
19. Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez prowadzących oraz aktualne artykuły z czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: