MM - Modele edukacji przedszkolnej 2300-MM/PW-MEP
Standardy i modele edukacji przedszkolnej w krajach Unii Europejskiej.
Podstawowe potrzeby małych dzieci oraz znaczenie i formy wspierania rozwoju i edukacji w pierwszych latach życia.Diagnoza i ocena rozwoju dziecka w przedszkolu. Konstruowanie jakości edukacji przedszkolnej. Wielorakie spojrzenie na jakość programów edukacji przedszkolnej.
Podstawowe założenia i pytania edukacji elementarnej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
-posiada wiedzę na temat współczesnych nurtów pedagogicznych;
-posiada wiedzę na temat różnorodnych programów edukacji przedszkolnej;
-poznaje różne metody pracy z dzieckiem w przedszkolach w krajach UE;
-posiada wiedzę na temat organizacji pracy dziecka w przedszkolu;
-zna różne sposoby oceny wytworów działalności dzieci;
-ma wiedzę na temat analizy porównawczej różnych systemów edukacji przedszkolnej w krajach UE.
w zakresie umiejętności:
-potrafi dokonać refleksyjnej analizy dotyczącej wielowymiarowości edukacji przedszkolnej;
-potrafi dokonać krytycznej analizy kultury pedagogicznej instytucji przedszkolnej w krajach UE;
-umie ocenić sposoby organizacji środowiska edukacyjnego w przedszkolu
w różnych krajach UE;
-umie ocenić adekwatność metod pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
w przedszkolach w krajach UE.
w zakresie kompetencji społecznych:
-rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i podejmuje takie
działania;
-ma świadomość różnorodności pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym w
krajach UE;
-jest przekonany o potrzebie poszukiwania różnych rozwiązań edukacyjnych
odpowiednich dla dzieci w wieku przedszkolnym;
-postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu jest możliwe po uzyskaniu 60% wymaganych treści z kolokwium, które jest przeprowadzone na koniec kursu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Pre-school education In the Europa Union 1995
Edukacja elementarna zeszyt 1
Murawska B. Segregacja na progu szkoły
Woodhead M, Dążenie ku teczy. Poszukiwanie standardów jakości edukacji 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: