PSW - Podstawy pracy socjalnej 2300-MK-PSW-PPS
Problematyka zajęć/materiał wymagany do zaliczenia obejmuje następujące kwestie:
1. Misja i definicje pracy socjalnej.
2. Historyczne korzenie i początki pracy socjalnej jako działalności zawodowej
3. Metody pracy socjalnej.
4. Wartości i etyka pracy socjalnej.
5. Funkcja podejścia systemowego w pracy socjalnej i główne założenia teorii systemów.
6. Podstawowy model pracy socjalnej.
7. Procedura rozwiązywania problemów jako podstawa metodyczna w pracy socjalnej.
8. Wiedza, umiejętności, wartości jako składowe wyposażenia zawodowego pracowników
socjalnych.
9. Obszary pracy socjalnej we współczesnym społeczeństwie.
10. Praca socjalna w środowisku lokalnym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Wiadomości
• Zna historię, definicje, podstawy teoretyczne i współczesne zadania racy socjalnej
2. Zrozumienie
• Potrafi dostrzec kwestie, potrzeby i zagrożenia społeczne i ich uwarunkowania.
• Rozumie sytuację osób wykluczonych społecznie
• Identyfikuje się z wartościami pracy socjalnej
3. Zastosowanie
• Potrafi odnieść założenia teoretyczne do praktyki i potrzeb społecznych
• Potrafi identyfikować potrzeby społeczne i działać na rzecz jednostek, grup i społeczności
• Potrafi działać na rzecz zmiany społecznej
• Analiza
• Porównuje sytuację pracy socjalnej w Polsce i krajach rozwiniętych
4. Synteza
• Potrafi połączyć teorię i praktykę
5. Ocena
• Ocenia stan pracy socjalnej w Polsce i formułuje zadania
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się sprawdzianem w formie pisemnego kolokwium, którego zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego.
Literatura
- Dubois B., Miley K., Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996.
- Nocuń A.W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa 1996.
- Pedagogika społeczna, Pilch T., Lepalczyk I. (red.), wyd. II, Wydawnictwo “Żak”, Warszawa 1996: Szatur-Jaworska B., Teoretyczne podstawy pracy socjalnej; Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska.
- Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo “Żak” 1996.
- Theiss W., Bojownik, instruktor, profesjonalista. Z tradycji zawodu pracownika socjalnego w Polsce, “Praca Socjalna” 1/1992.
- Watts S., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Śląsk, Katowice 1998.
- Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, “Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Interart, Warszawa Literatura uzupełniająca: Pilch T., Lalak. (red.), Elementarne pojęcia pracy socjalnej; książki R. Wroczyńskiego i A. Kamińskiego, Lepalczyk I., Wasilewska. (red.) Helena Radlińska- człowiek i wychowawca.; Lepalczyk I. (red.) Helena Radlińska. Życie i twórczość.
Hasła dot. pracy socjalnej w Encyklopedii pedagogicznej XXI w.;
Teksty źródłowe: prace Heleny Radlińskiej. Ustawa o pomocy społecznej oraz publikacje IASSW, IFSW, PTPS dostępne w Internecie, publikacje zagraniczne dostępne u wykładowcy.
1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: