PSES - Społeczny kontekst niepełnosprawności 2300-MK-PSES-SKN
1. Koncepcje integracji społecznej osób niepełnosprawnych.
2. Ograniczenia i możliwości społecznej partycypacji osób niepełnosprawnych w edukacji, kulturze, czasie wolnym.
3. Społeczna percepcja niepełnosprawności. Mity, uprzedzenia, stereotypy.
4. Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych - rola doświadczeń w relacji z osobami niepełnosprawnymi - modyfikator postaw społecznych.
5. Prawodawstwo wobec osób niepełnosprawnych.
6. Wsparcie instytucjonalne osób niepełnosprawnych
7. Kształtowanie się autonomii osób niepełnosprawnych.
8. Społeczne uwarunkowania tworzenia się tożsamości.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna koncepcje społecznej integracji osób niepełnosprawnych.
Student zna działania instytucji na rzecz osób niepełnosprawnych.
Student zna koncepcje tworzenia się tożsamości i autonomii osób niepełnosprawnych.
Umiejętności:
Student potrafi tworzyć warunki wspomagania i rozwoju osób niepełnosprawnych
Student potrafi podejmować działania normalizujące warunki rozwoju i funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych.
Kompetencje społeczne:
Student ma właściwy stosunek do osób niepełnosprawnych i ich społecznego uczestnictwa.
Student jest otwarty na odmienności w poziomie funkcjonowania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie - praca pisemna, test sprawdzający wiadomości
Literatura
G. Dryżałowska, H. Żuraw "Integracja społeczna osób niepełnosprawnych"
W. Dykcik "Autonomia osób niepełnosprawnych"
A. Kobylańska, M. Rzedzicka "Dorosłość i dorastanie osób niepełnosprawnych"
Z. Janiszewska - Nieścioruk "Znaczenie samooceny w społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie"
A. Ostrowska "Niepełnosprawni w społeczeństwie"
S. Kowalik "Psychologia rehabilitacji"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: