PSES - Podstawy kształcenia integracyjnego 2300-MK-PSES-PKI
Przedmiot obejmuje teoretyczną i praktyczną problematykę dotyczącą najbardziej korzystnych warunków integracyjnego nauczania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdują się min. kwestie sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w klasie integracyjnej, przygotowania dzieci pełnosprawnych do życia w integracji i efektywności edukacji dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych. Ponadto zostaną omówione sprawy związane z organizacją grup integracyjnych oraz zadaniami, rolą nauczycieli i specjalistów w tym procesie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
wiedza:
- zna formalne i prawne regulacje dotyczące kształcenia osób niepełnosprawnych;
- zna uwarunkowania efektywności kształcenia i wychowania różnych grup osób niepełnosprawnych w poszczególnych typach instytucji edukacyjnych;
umiejętności:
- umie wskazać zasadność integracyjnego kształcenia osób niepełnosprawnych.
postawy:
- dostrzega uwarunkowania procesu integracji społecznej.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Literatura
Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002;
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań 2001;
Chrzanowska I., Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Impuls, Kraków 2010.
Dryżałowska G., Żuraw H.(red.), Integracja społeczna osób niepełnoprawnych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004;
Dryżałowska G., Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;
Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Of. Wyd. „Impuls”, Kraków 1998;
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, PWN, Warszawa 2006;
Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwej. Nowe doświadczenia, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015;
Zaorska M. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wyd. „Akapit”, Toruń 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: