MK-Moduł kierunkowy-Pedagogika Specjalna i Edukacja Społeczna 2300-MK-PSES-A
zob. opisy przedmiotów wchodzących w skład modułu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej oraz ich miejscu w systemie nauk pedagogicznych oraz powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi
Ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach (edukacyjnych, kulturowych, politycznych) wspierających osoby niepełnosprawne, osoby wykluczone i marginalizowane społecznie
Ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych pomiędzy osobą niepełnosprawną lub wykluczoną społecznie a jej środowiskiem i instytucjami społecznymi
Zna rodzaje więzi społecznych w zakresie w zakresie pedagogiki i nauk współpracujących
Ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie oraz uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
Ma wiedzę o metodach, narzędziach i technikach diagnozowania problemów rozwojowych funkcjonalnych osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych pozwalającą opisywać uwarunkowania procesu rehabilitacji, edukacji i pomocy oraz struktury odpowiednich instytucji.
Ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces edukacji, terapii, rehabilitacji i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie. Zna podstawowe normy i reguły funkcjonowania odpowiednich instytucji edukacyjnych, pomocowych i wspierających.
Ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu rehabilitacji, edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie i ich ewolucyjnym i rozwojowym charakterze
Ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu rehabilitacji, edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady ochrony praw autorskich
Zna podstawowe zasady i formy tworzenia instytucji edukacyjnych, terapeutycznych, pomocowych i wpierających
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi prawidłowo interpretować proces edukacji, rehabilitacji, terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie, oraz określić jego znaczenie
Potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i społecznej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów, wychowania, kształcenia i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie
Potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces edukacji, rehabilitacji, terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie.
Potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie. Umie wykorzystać podstawowe narzędzia do diagnozy i ewaluacji powyższych procesów
Potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu edukacji i pomocy w celu projektowania właściwych działań pedagogicznych
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej
Posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów edukacyjnych, terapeutycznych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie oraz potrafi je wdrożyć
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie edukacji, rehabilitacji, terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie.
Posiada umiejętności przygotowywania prac seminaryjnych, dyplomowych, projektów badawczych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej
Posiada umiejętność przygotowania prezentacji ustnych, medialnych z wykorzystaniem podstawowych teorii, terminologii i źródeł z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej
Ma umiejętności językowe w zakresie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
POSTAWY
Ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom wykluczonym i marginalizowanym społecznie. Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego
Angażuje się we współpracę z instytucjami lokalnymi i wspierającymi osoby z niepełnosprawnością oraz osoby wykluczone i marginalizowane społecznie. Potrafi pracować w zespołach pomagającym, wspierających i kształcących osoby z niepełnosprawnością oraz osoby wykluczone i marginalizowane społecznie. Ma świadomość konieczności i doniosłości zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej wobec osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie.
Potrafi planować terapię, działania związane z edukacją włączającą i edukacyjną oraz działania pomocowe na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie oraz określać priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania
Czuje się odpowiedzialny za skutki i efekty swojej pracy (wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie). Potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczonych i marginalizowanych społecznie
Umie uczestniczyć w organizowaniu kształcenia włączającego, integracyjnego, tworzenia zespołów terapeutycznych lub przegotowaniu projektów społecznych na rzecz osób z niepełnosprawnością oraz osób wykluczone i marginalizowane społecznie.
Opanował umiejętność samokształcenia, potrafi wyszukać i nabyć potrzebne informacje oraz umiejętności.
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
zob. syllabusy przedmiotów wchodzących w skład modułu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: