MK - Elementy prawa dla pedagogów 2300-MK-EPD
W trakcie wykładu omawiane będą podstawowe zagadnienia dotyczące sytuacji prawnej dziecka i nastolatka, problemy wynikające z władzy rodzicielskiej: odpowiedzialności prawnej za małoletniego, autonomii rodziny i prawa rodziców do decydowania o wychowaniu, a także zagadnienia dotyczące opieki prawnej. Zostaną przedstawione w zarysie podstawy prawne wspierania rodzin dysfunkcyjnych. Zostaną poddane analizie podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, takie jak: cele, zadania i organizacja systemu oświaty, obowiązek szkolny i obowiązek nauki, ocenianie w świetle prawa, kompetencje dyrektora, rady pedagogicznej i organów społecznych w szkole. Analizowana będzie sytuacja prawna nauczycieli , rodziców i uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma podstawową wiedzę o sytuacji dziecka i nastolatka w różnych gałęziach prawa: cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego, oświatowego, karnego;
Student wie na czym polega zasada autonomii rodziny i odpowiedzialności rodziców za wychowanie dziecka; wie co oznacza termin władza rodzicielska i kto ją może sprawować, wie co to jest opieka prawna;
Student ma podstawowa wiedzę o prawnych aspektach wspierania rodziny;
Student zna cele, zadania i zasady organizacji systemu oświaty, wie jakie są podstawowe zadania szkoły w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami;
Student ma podstawową wiedzę dotycząca sytuacji prawnej nauczycieli i rodziców uczniów, wie jakie prawa przysługują uczniom i jak powinny być chronione.
Umiejętności
Student rozumie podstawowe przepisy prawa dotyczące dziecka i rodziny i potrafi wskazać ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej;
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa oświatowego do rozwiązywania problemów szkolnych;
Student potrafi wskazać jak zmienia się sytuacja prawna dziecka wraz z jego dorastaniem;
Student potrafi wskazać przepisy prawne, które umożliwiają pomoc dziecku w sytuacjach różnych zagrożeń
Student rozumie na czym polegają prawa ucznia i wie jak je chronić w szkole i placówce.
Kompetencje społeczne:
Student rozumie potrzebę znajomości prawa z dziedziny edukacji;
Student rozumie znaczenie prawa w organizacji pomocy dla dziecka i rodziny oraz potrzebę stosowania prawa w procesie udzielania pomocy;
Student rozumie potrzebę stosowania prawa w organizacji i działaniu instytucji edukacyjnych;
Student rozumie konieczność uzupełniania i pogłębiania wiedzy z zakresu prawa oświatowego i obszaru wspierania dziecka i rodziny dla rozwoju kompetencji zawodowych i podejmuje aktywność samokształceniową w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów na podstawie kolokwium pisemnego przeprowadzonego pod koniec semestru (zaliczenie jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu modułowego).
Kryteria oceniania kolokwium:
- wykorzystanie odpowiednich aktów prawnych i ich poprawna interpretacja,
- dobór, uporządkowanie i zasadność argumentów,
- spójność i logika wywodu,m
- właściwe używanie terminologii prawnej.
Egzamin pisemny z modułu kierunkowego. Wymagana jest umiejętność integrowania wiedzy zdobytej w ramach modułu
Literatura
Literatura:
Marek Andrzejewski – Prawna ochrona rodziny
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy
Ustawa o systemie oświaty
Ustawa Prawo Oświatowe
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Wybrane rozporządzenia wykonawcze
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: