MD/WNJA - Wybrane techniki pracy na lekcjach języka angielskiego 2300-MD/WNJA-TECH
Poniższe zagadnienia będą omawiane w kontekście nauczania języka angielskiego w grupach wiekowych dzieci od 5 do 10 z podkreśleniem różnic rozwojowych i różnych potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym:
1. rozwijanie umiejętności mówienia i rozumienia ze słuchu
2. rozwijanie umiejętności czytania i pisania
3. wykorzystanie dramy i pacynek
4. wykorzystanie elementów zajęć plastycznych i technicznych
5. zastosowanie pracy projektowej
6. wykorzystanie piosenek i poezji dziecięcej
7. użycie opowiadań oraz anglojęzycznej literatury dziecięcej (w oryginalnej i uproszczonej wersji językowej)
8. ocenianie i sprawdzanie umiejętności językowych dzieci
9. ocena materiałów dydaktycznych oraz kryteria ich doboru ze względu na wiek dzieci
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- zna techniki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dotyczące rozwoju czterech sprawności językowych
- zna różnice rozwojowe i różne potrzeby dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie rozwoju języka obcego
- zna zasady stosowania technik pracy z dziećmi: dramy, zajęć plastyczno-technicznych, prac projektowych, piosenek i wierszy oraz wykorzystania literatury dziecięcej
- zna sposoby oceniania umiejętności językowych dzieci i podstawowe techniki sprawdzania tych umiejętności
- zna zasady planowania lekcji oraz pracy projektowej
Umiejętności:
- ocenia przydatność pomocy dydaktycznych do wieku uczniów i wybiera pomoce odpowiednie do ich wieku
- adaptuje dany materiał dydaktyczny do potrzeb różnych grup uczniów (np. o różnym wieku, różnym tempie pracy)
- planuje, opisuje i przeprowadza fragmenty lekcji poświęcone rozwijaniu jednej lub kilku sprawności językowych
- planuje i opisuje lekcję oraz pracę projektową z dziećmi
Postawy :
- docenia rolę nauczyciela w rozwoju językowym dzieci
- samodzielnie planuje sekwencje kilku lekcji
- wykazuje się refleksją nad przeprowadzonymi zajęciami i mini-lekcjami oraz obserwacjami podczas praktyk językowych
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem, którego uzyskanie zależy od wykonania następujących zadań:
-złożenia dwukrotnie podczas semestru Young Learners’ Teacher’s Pack – teczki z samodzielnie przygotowanymi planami i materiałami dydaktycznymi
- przeprowadzenia jednej mini-lekcji w semestrze
- brania udziału w dyskusji na podstawie wskazanych lektur: rozdziałów i artykułów na każdych zajęciach
- przygotowanie zestawu zadań na podstawie materiałów z Centrum Zasobów (YLRC)
- zaliczenie z wynikiem min. 65% testu śródsemestralnego i testu końcowego
Student ma prawo do maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach w semestrze.
Literatura
Obowiązkowe:
1. Szpotowicz, M & M.Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Slattery, M & M. Willis. 2001. English for Primary Teachers. OUP: Oxford.
3.Ellis, G. & J. Brewster. 2003.Tell it again! - The New Storytelling Handbook. Penguin. London.
4.Brewster, J. et al. 2003. The Primary English Teacher’s Guide. Penguin. London.
5.Moon, J. 2000. Children Learning English. Macmillan: Oxford.
6.Pinter, A.M. 2006. Teaching Young Language Learners. OUP: Oxford.
7.Sikora-Banasik, D. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. CODN: Warszaw
Dodatkowe:
1.Phillips, S. 1993. Young Learners. RBFT. OUP. Oxford
2.Reilly, V. & S. Ward. 1997. Very Young Learners. RBFT. OUP. Oxford
3.Wright, A. 1995. Storytelling with Children. RBFT. OUP. Oxford
4.Wright, A. 1997. Creating Stories with Children. RBFT.OUP. Oxford
5.Phillips, S.1999. Drama with Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford
6.Phillips, D, S, Burwood &H. Dunford. 2000. Projects with Young Learners. RBFT. OUP: Oxford
7.Lewis, G. & G. Bedson. 2002. Games for Children. Resource Books for Teachers. OUP: Oxford
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: