MD/PSZ - Aktywizujące metody nauczania 2300-MD/PSZ-AMN
W czasie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Klasyfikacja metod nauczania.
2. Kryteria doboru metod nauczania.
3. Charakterystyka aktywizujących metod nauczania.
4. Typy metod aktywizujących uczniów i nauczyciela w procesie nauczania-uczenia się, m.in.:
-Praca w grupach
-Metoda "śniegowej kuli"
-Metoda "burzy mózgów"
-Technika niedokończonych zdań
-Gry dydaktyczne
-Dyskusje: panelowa, okrągłego stołu, debata oksfordzka
-Metoda projektu
-Analiza SWOT
5. Zalety nauczania aktywizującymi metodami kształcenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza
Student:
-zna współczesne koncepcje dydaktyczne
-wymieni i poprawnie zdefiniuje pojęcia z zakresu dydaktyki tradycyjnej, progresywistycznej i współczesnej
-zna klasyfikacje metod kształcenia i rozumie znaczenie metod aktywizujących w procesie nauczania-uczenia się
-potrafi trafnie dobrać metody do wieku dzieci, ich możliwości rozwojowych, celu kształcenia i przedmiotu nauczania
Umiejętności
Student:
-analizuje i projektuje własne działania edukacyjne z wykorzystaniem podstaw wiedzy teoretycznej,
-potrafi sprawnie zastosować odpowiednie metody kształcenia i opracować scenariusz lekcji wychowawczej z zastosowaniem adekwatnych metod kształcenia,
-posługuje się językiem profesjonalnym, potrafi stosować terminologię dydaktyczną w sytuacjach zawodowych.
Kompetencje społeczne
Student:
-rozumie potrzebę i zna możliwości kształcenia ustawicznego oraz podnoszenia kompetencji zawodowych,
-posiada podstawowe kompetencje organizacyjne pozwalające profesjonalnie planować i realizować działania na rzecz uczniów,
-potrafi pracować w grupach zadaniowych, rozumie znaczenie działania zespołowego i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania,
-dokonuje racjonalnej oceny swoich umiejętności i predyspozycji psychofizycznych koniecznych w pracy nauczyciela,
-ma świadomość wagi zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa następuje na podstawie:
- bieżącej oceny przygotowania do zajęć
- kontroli obecności (dopuszczalne 2 nieobecności, 3 spóźnienia=1 nieobecność)
- prezentacji na zadany temat
- przygotowania scenariusza lekcji wychowawczej z wykorzystaniem aktywizujących metod kształcenia.
Literatura
1. Nalaskowski Stanisław, Metody nauczania , Toruń 2000.
2. Kupisiewicz Czesław, Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
3. Kraszewski Krzysztof (red.), Sztuka nauczania Czynności nauczyciela, PWN 1994.
4. The Educator, Encyklopedia.
5. Arends R. I. , Uczymy się nauczać Warszawa 1994.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: