MD/PS - Laboratorium specjalnościowe - rodzina i środowisko 2300-MD/PS-LS
W pierwszej części laboratorium uczestnicy zaprezentują instytucje/organizacje, w których odbywają praktyki. Powinni uwzględnić następujące wymiary: podstawy prawne i organizacyjne, miejsce w systemie opieki nad dziećmi i pomocy rodzinie, regulamin, cele, funkcje i zadania, program pracy pedagogicznej i socjalnej; strukturę i specyfikę zatrudnienia w instytucji, zadania poszczególny pracowników; zasady współpracy z innymi instytucjami i organizacjami); charakterystykę osób, dla których działa instytucja: (specyfika potrzeb, sposoby „rekrutacji” – w jaki sposób dzieci/rodziny trafiają w pole działania instytucji, formy pracy instytucji, grupy pracownicze).
W drugiej części laboratorium uczestnicy omawiać będą problemy i potrzeby dzieci i rodzin, z którymi pracują. Analizowane będą kolejne etapy pracy – od nawiązania relacji, zidentyfikowania problemu i jego oszacowania, do przygotowania planu pomocy/interwencji i jej zakończenia.
Studenci będą mieli okazję zastosowania, samodzielnie lub przy wsparciu opiekuna praktyk, wybranych technik badawczych (obserwacja, wywiad, rozmowa kierowana, wywiad środowiskowy, analiza dokumentów, metody graficzne...). Studenci będą też równolegle poznawali metody diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, a praktyka laboratoryjna powinna dawać możliwość zastosowania ich w praktyce. Systematyczne dokumentowanie całego procesu powinno umożliwić zebranie materiału, który na dalszym etapie zostanie poddany interpretacji.
Efektem całorocznej pracy w ramach praktyk i laboratorium będzie opracowanie ANONIMOWEGO studium przypadku dziecka, z którym student pracuje w placówce i/lub rodzinie oraz środowisku. Anonimowość oznacza to, ze w przygotowywanej pracy nie pojawią się żadne dane identyfikujące wychowanka bądź jego rodzinę. Będzie to akademicka praca omawiająca sytuację i specyficzne potrzeby dziecka objętego opieką oraz propozycje (plan) pomocy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – umiejętności, kompetencje (wspólne dla praktyk i laboratorium) MOŻNA UMIEŚCIĆ W OBU OPISACH
1. Wiadomości
• Poznaje i umie przedstawić instytucję, w której pracuje
• Zna jej historię i współczesne zadania
• Potrafi scharakteryzować grupę docelową, przedstawić program pracy oraz zadania realizowane przez zespół profesjonalistów/wolontariuszy.
2. Zrozumienie
• Wyróżnia przyczyny i powody, dla jakich dzieci i rodziny trafiają do instytucji/programów pomocy
• Rozumie sytuację osób/rodzin korzystających z pomocy
• Rozumie i potrafi wyjaśnić trudności w funkcjonowaniu rodziny z uwzględnieniem perspektywy wszystkich jej członków.
3. Zastosowanie
• Interpretuje czynniki zagrożenia
• Wskazuje możliwości pomocy rodzinie lub dziecku
• Stosuje poznane wcześniej metody diagnozowania i interwencji
4. Analiza
• Porównuje wyniki swoich badań diagnostycznych z innymi wynikami badań
• Ocenia sytuację dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym
• Porządkuje wiadomości uzyskane z pomocą różnych metod i z różnych źródeł
5. Synteza
• Podsumowuje informacje uzyskane z różnych źródeł
• Opracowuje studium przypadku dziecka i rodziny
• Układa plan pracy z rodziną i dzieckiem
6. Ocena
• Ocenia możliwości pomocy rodzinie (środowisko globalne, lokalne)
• Ocenia proces pomocy i jego efekty
• Formułuje wnioski
Kryteria oceniania
Efektem całorocznej pracy w ramach praktyk i laboratorium będzie opracowanie studium przypadku dziecka, z którym student pracuje w placówce i/lub rodzinie oraz środowisku. Będzie to akademicka praca omawiająca sytuację i specyficzne potrzeby dziecka objętego opieką oraz propozycje (plan) pomocy.
Podstawę zaliczenia zajęć będą stanowić:
obecności i aktywność, jakość/poziom pracy zaliczeniowej
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: