MD/PPPW - Projektowanie pracy w szkole 2300-MD/PPPW-PSZ-U
W szczególności zajęcia mają umożliwić studentom doskonalenie umiejętności operowania wiedzą teoretyczną w praktycznym działaniu poprzez analizowanie wyników obserwacji uczniów klas I-III szkoły podstawowej, w których odbywa się praktyka śródroczna oraz rozwijanie refleksji pedagogicznej i twórczej postawy wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych tam doświadczanych. Na treść zajęć składa się też krytyczna ocena materiałów zgromadzonych podczas pobytu w placówce, umożliwiająca doskonalenie sprawności w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz imprez klasowych i szkolnych. Podczas zajęć studenci dokonują krytycznej analizy i refleksji nad przebiegiem praktyk, w tym:
1. Analizują obserwacje zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
2. Projektują i ewaluują zajęcia związane z realizacją projektu oraz inne zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone samodzielnie
3. Omawiają wyniki diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposoby oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania
4. Analizują zdarzenia krytyczne i projektują sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych na terenie klasy szkolnej
5. Omawiają zasady organizowania zebrań i planowania współpracy z rodzicami i doświadczenia własne w tym zakresie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student/ka:
posiada wiedzę na temat procesu adaptacji uczniów do szkoły, gotowości szkolnej dzieci
zna zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów
wie, jakimi metodami diagnozować, oceniać i wspierać rozwój dziecka o specjalnych
zna metodę analizy zdarzeń krytycznych
posiada wiedzę na temat metod, form i środków stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej
zna metody aktywizujące
zna sposoby rozwiązywania sytuacji trudnych pojawiających się na terenie klasy oraz wie jak im przeciwdziałać
wie, jak organizować współpracę z rodzicami
Umiejętności:
Student/ka:
umie obserwować pracę nauczyciela wczesnoszkolnego oraz analizować wyniki obserwacji
analizuje proces adaptacji dzieci do szkoły
potrafi projektować, organizować, prowadzić i ewaluować zajęcia
analizuje zastosowane metody, formy i środki na zajęciach
stosuje metody aktywizujące na zajęciach i krytycznie je ocenia
potrafi rozwiązywać sytuacje trudne na terenie klasy, podejmuje dyskusje na temat przeciwdziałania im
potrafi diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
potrafi interpretować zdarzenia zaistniałe w procesie dydaktyczno – wychowawczym z korzyścią dla rozwoju i edukacji dzieci
posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania sytuacji pedagogicznych
potrafi wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej
umie oceniać i dokumentować własną pracę
Kompetencje społeczne:
Student/ka:
rzetelnie i odpowiedzialnie realizuje zadania zajęć
wykazuje aktywność, inicjatywę i twórcze zaangażowanie w czasie zajęć
rozumie konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych i podejmuje określone działania w zakresie poszerzania umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
dokonuje samooceny własnych kompetencji
postępuje zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Praca pisemna, której zakres i tematyka zostanie określona przez prowadzącego.
Literatura
Fisher R., Uczymy się uczyć, WSiP, 1999
Helm J.H., Katz J.G , Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CODN, 2003
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna -podstawowe problemy i rozwiązania,
Wyd. Akademickie „Żak”, 2006
Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesznoszkolna, IMPULS, 2015
K. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim, WSiP, 2000
Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSiP, 2000
Szczepka – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009
Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP, 1996
Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
Wyd. Akademickie „Żak”, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: