MD/PPPW - Edukacja muzyczna 2300-MD/PPPW-EM
I. Muzyka, jako podmiot przeżycia estetycznego.
Wielopoziomowość i wielowymiarowość oddziaływania muzyki na różne sfery funkcjonowania człowieka. Osobowościowe uwarunkowania wyborów muzycznych. Osłuchanie z muzyką wartościową i wiedza o muzyce, jako podstawa gustu i smaku muzycznego. Środowisko muzyczne dziecka a potrzeby, funkcje muzyki w życiu i wybory muzyczne człowieka dorosłego.
II. Teoria i praktyka muzyczna.
Wiedza o dźwiękach, zapisie i odczytywaniu muzyki oraz sposobach organizacji materiału dźwiękowego.
Dźwięki, jako zjawiska akustyczne i jako materiał muzyki. Pięciolinia, klucze muzyczne, graficzny zapis czasu trwania i wysokości dźwięków. Podstawowe pojęcia muzyki tonalnej: skala, gama, tonacja, trójdźwięk, triada harmoniczna, kadencja. Dźwięki we wzajemnych relacjach czasoprzestrzennych: puls muzyczny, akcenty metryczne, metrum, interwały, współbrzmienia konsonansowe i dysonansowe, melodia, harmonia- muzyczne znaczenie pojęcia. Przykładowe rodzaje akompaniamentów opartych na harmonice funkcyjnej. Muzyka w skalach modalnych, muzyka atonalna.Gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych, śpiew i ruch z muzyką, jako ilustracja omawianych zagadnień teoretycznych i rozwijanie umiejętności odtwarzania muzyki ze słuchu i z prostego zapisu nutowego.
Zasady konstrukcji utworów muzycznych: kontrast, tożsamość, podobieństwo - słuchowe różnicowanie w wybranych przykładach muzycznych. Słuchanie i analiza wybranych przykładów muzyki klasycznej (wersje audio lub video) pod kątem wartości estetycznych i dydaktycznych.
III. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci.Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna:
- różne rodzaje muzyki wartościowej i kryteria jej oceniania
- wybrane przykłady utworów muzycznych z różnych epok
- podstawowe pojęcia i słownictwo muzyczne
- zapis muzyczny w kluczu wiolinowym
- przebieg rozwoju muzycznego człowieka
- kształcące i wychowawcze wartości nauki muzyki
- wymiary i przejawy integracji przez muzykę
Student potrafi:
- słuchać uważnie muzyki i dyskutować na temat zależności między
doborem środków kompozytorskich a brzmieniem i wyrazem
słuchanego utworu
- rozpoznać słuchowo formotwórcze zasady konstrukcji utworu
- odtworzyć z zapisu nutowego rytm na instrumentach perkusyjnych,
przedstawić go ruchem i przeczytać tataizacją
- odtworzyć z zapisu nutowego proste melodie na dzwonkach
chromatycznych
- zaśpiewać piosenki i wykonać zabawy ruchowe z repertuaru
dziecięcego poznane na zajęciach
- dobrać odpowiednie aktywności muzyczne do wybranych celów
zajęć z dziećmi
Kompetencje społeczne:
Student:
- jest świadomy znaczenia własnych kompetencji - w tym
muzycznych - dla skutecznej i satysfakcjonującej pracy z dziećmi
- pracuje samodzielnie nad doskonaleniem swoich umiejętności
muzycznych
- potrafi wyrażać swoje opinie na forum grupy
Kryteria oceniania
Przy zaliczeniu będzie brane pod uwagę :
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym
- zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych
- wyniki 2 pisemnych sprawdzianów ze znajomości zagadnień
poruszanych na zajęciach i w zaleconej lekturze
Literatura
1. Ausoni A., Muzyka. Leksykon historia, sztuka, ikonografia.
2. Burowska Z.,Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, wyd.II rozszerzone
3. Lipska E.,Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka
4. Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie wg koncepcji Carla Orffa
5. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk
6. Waugh A., Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania.
7. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, rozdz. VI i VIII
www.muzykajest.pl
www.edumuz.pl
Materiały nutowe opracowane przez wykładowcę pod kątem możliwości wykonawczych uczestników zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: