MD/EM - Metodyka zajęć medialnych 2300-MD/EM-MZM
Zajecia mają na celu zdobycie przez studentów kompetencji dydaktycznych pod kątem prowadzenia zajęć z edukacji medialnej. Podczas zajęć omówione zostaną sposoby przekazywania wiedzy o mediach, scenariusze zajęć lekcyjnych, metody aktywizujące w edukacji medialnej. Zajęcia przygotują studentów do podnoszenia własnych kompetencji w zakresie edukacji medialnej.
Zakres tematów:
- Stan kompetencji z zakresu edukacji medialnej i informacyjnej; kształtowanie kompetencji medialnych w podstawach programowych MEN
- Edukacja medialna w Polsce i poza Polską
- Edukacja filmowa, radiowa, czytelnicza
- Edukacja medialna w teorii i praktyce dydaktycznej
- Podstawowe zasady pracy pedagogicznej
- Struktura jednostki lekcyjnej, wzór konspektu lekcji
- Klasyfikacja metod nauczania, metody aktywizujące w edukacji medialnej, active learning; gry dydaktyczne, metoda mediów itp.
- Analiza przykładowych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej
- Tworzenie własnych scenariuszy zajęć z edukacji medialnej
- Tworzenie pomocy dydaktycznych do zajęć z edukacji medialnej
- Multimedialne pakiety, projekty i portale edukacyjne
- Analiza propozycji programowych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma wiedzę na temat merytorycznych i metodycznych aspektów edukacji medialnej.
Student zna podstawową literaturę przedmiotową.
Student zna sposoby przekazywania wiedzy o mediach.
Student ma wiedzę na temat pozyskiwania, oceniania i wykorzystywania informacji oraz bezpiecznego, twórczego korzystania z technologii informacyjnych.
Umiejętności
Student potrafi stworzyć konspekt lekcji na temat dotyczący edukacji medialnej.
Student potrafi tworzyć i zrealizować własne projekty zajęć
dydaktycznych dotyczących tematów z zakresu edukacji medialnej.
Postawy:
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Student dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Przygotowanie własnego projektu zajęć dydaktycznych. Realizacja wybranych projektów.
Literatura
Depta H.[red.], Analiza i interpretacja utworu filmowego w szkole, Warszawa 1980.
Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2004
Korsak Z., Kultura filmowa - edukacja filmowa, Włocławek 2004.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Prajzner K., Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Steblecka M., Grzesiak E., Edukacja medialna. Scenariusze zajęć, Gdańsk 2005.
Szczepańska E., Edukacja filmowa w szkole, Poznań 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: