MD/EM - MODUŁ METODYCZNY-EDUKACJA MEDIALNA 2300-MD/EM
Na moduł składają się następujące przedmioty:
1. Metodyka edukacji medialnej
2. Obraz jako medium
3. Sztuka w sieci
4. Praktyka w instytucjach artystyczno-medialnych
Główne bloki tematyczne to:
1. Edukacja medialna w teorii i praktyce dydaktycznej
2. Kompetencje medialne
3. Znaczenie obrazu w kształtowaniu świadomości indywidualnej i społecznej
4. Obrazy digitalne wobec tradycyjnej historii obrazów.
5. Edukacja filmowa
6. Multimedialne pakiety, projekty i portale edukacyjne
7. Sztuka w sieci – propozycje edukacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę na temat merytorycznych i metodycznych aspektów edukacji medialnej
Student zna wybrane metody pobudzające aktywność i twórczość w przestrzeni audiowizualnej
Student zna sposoby przekazywania wiedzy o mediach
Student wyjaśnia czym jest sztuka sieci, oraz wymienia sposoby wykorzystania Internetu w edukacji artystycznej.
Student dostrzega zależności między formą a treścią obrazu w szeroko pojętej edukacji medialnej
Student potrafi tworzyć i zrealizować własne projekty zajęć dydaktycznych dotyczących tematów z zakresu edukacji medialnej
Student potrafi opisać i ocenić zawartość stron internetowych największych instytucji kulturalno-oświatowych
Student potrafi tworzyć pomoce dydaktyczne
Student potrafi korzystać z różnych form pracy z dzieckiem, młodzieżą i dorosłym, wykorzystywać różne środki ekspresji w projektowaniu i realizacji pracy w zakresie edukacji medialnej.
Student potrafi kształtować kompetencje medialne, uczyć przez media i o mediach.
Postawy
Student dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Student w działaniach edukacyjnych respektuje wiedzę i potrzeby uczniów
Student wykazuje świadomość możliwości związanych z wykorzystywaniem mediów w pracy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Student musi uzyskać zaliczenie wszystkich przedmiotów, wchodzących w skład modułu.
Egzamin końcowy: projekt
Praktyki zawodowe
Praktyki w instytucjach artystyczno-medialnych
Literatura
Literatura podstawowa:
Carroll N., Filozofia sztuki masowej, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Człowiek – twórca kultury. Scenariusze lekcji wiedzy o kulturze, Wydawnictwo STENTOR, Warszawa 2004.
Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., (red.), Edukacja medialna, Toruń 2002
Gutowski B., Sztuka sieci czyli net art. http://www.artifex.uksw.edu.pl/net.htm
Hopfinger M. Literatura i media, Warszawa 2010.
Kluszczyński R., Sztuka interaktywna. Od dzieła - instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010.
Pedagogika medialna, (red.) Bronisław Siemieniecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Szczepańska E., Edukacja filmowa w szkole, Poznań 2001
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, WSiP, Warszawa 1975,
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1975.
Wilkoszewska K. (red.), Piękno w sieci, estetyka a nowe media, Universitas, Kraków 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: