MD/EIiW - Metodyka pracy socjalnej 2300-MD/EIiW-MPS
Przedmiotem zajęć jest całościowe ujęcie procesu pomocy i zmiany w praktyce pracy socjalnej. W ramach zajęć analizie poddane zostaną takie aspekty pracy socjalnej jak podstawy i założenia etyczne, określenie ról i relacji między pracownikiem socjalnym a klientem czy wpływ działań bezpośrednich i pośrednich na proces zmiany. Na zajęciach studenci zapoznają się z etapami procesu wsparcia i ich sposobami ich realizacji. Dowiedzą się na czym polega planowanie, diagnoza i praca z indywidualnym przypadkiem oraz rodziną. Przedstawione zostaną różne modele i metody pracy socjalnej (np. model funkcjonalny, model zorientowany na rozwiązywanie problemów, model modyfikacji zachowań, czy interwencja kryzysowa, grupy wsparcia i poradnictwo). W ramach zajęć studenci będą mieli możliwość przeprowadzić analizę doświadczeń związanych z realizacją praktyk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń student będzie:
- znał podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu metodyki pracy socjalnej,
- umiał scharakteryzować relację i role klienta oraz pracownika socjalnego w procesie pomocy,
- znał i potrafił odnieść się do wartości i zasad etycznych
rozumiał związanych z pracą socjalną,
- potrafił wskazać podstawowe umiejętności i kompetencje pracownika socjalnego,
- znał etapy procesu pomocy,
- potrafił dokonać diagnozy i oceny sytuacji klienta w procesie pomocy,
- potrafił określać cele i planować proces pomocy oraz stosować metodę kontraktu socjalnego,
- znał modele i metody pracy z osobą indywidualna i rodziną,
- będzie dostrzegał potrzebę prowadzenia ewaluacji procesu pomocy.
Kryteria oceniania
- obowiązkowa obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności)
- aktywny udział w zajęciach i czytanie lektur
- praca zaliczeniowa na podstawie praktyk
Praktyki zawodowe
30 godzin
Literatura
W. Badura - Madej (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Warszawa 1996.
B. Dubois, K. Miley, Praca socjalna, zawód, który dodaje sił, , Warszawa 1996.
D. Garvin, A. Seabury, Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Katowice 1998.
G. Horny, E. Hall, C. Hall, Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
T. Kamiński, Etyczne aspekty pracy służb społecznych: dylematy i drogowskazy w: J. Kędzior, A. Ładyżyński, Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Toruń 2006.
E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001.
I. Kraszejko, Metodyka pracy socjalnej z indywidualnym klientem, "Praca Socjalna", 2005, nr 1, 4.
W. A. Nocuń, Poradnictwo w pracy socjalnej jako pomoc w rozwoju, „Praca Socjalna”, 1992, nr 1, 5.
W. A. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1996.
C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1998.
C. de Robertis, H. Pascal, Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Warszawa 1997.
Z. Tyszka, Modele współdziałania pracownika socjalnego z rodziną, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. V, 1993, 8.
A. Włoch, P. Domaradzki, Kontrakt socjalny. Przewodnik dla pracowników socjalnych ośrodków pomocy społecznej, „Praca Socjalna”, 2005, nr 3.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: