MD/EIW - Metodyka pracy z osobami niepełnosprawnymi 2300-MD/EIiW-MPON
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia dotyczące definicji, klasyfikacji i etiologii niepełnosprawności. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdą się też kwestie dotyczące obecności placówek specjalnych i integracyjnych dla osób z niepełnosprawnością. Zagadnienia teoretyczne zostaną odniesione do specyfiki nauczania i wychowania poszczególnych grup ludzi z niepełnosprawnością (ruchową, intelektualną, słuchową, wzrokową), chorobą przewlekłą oraz osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Ponadto zostaną omówione metody postępowania wychowawczego w zakresie relacji społecznych, czynności poznawczych, percepcyjno-motorycznych i samoobsługowych. Program zajęć obejmuje również uzyskanie informacji na temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz metod wspierania rozwoju człowieka z niepełnosprawnością. Zostaną także uwzględnione zagadnienia dotyczące cech i zadań pedagoga w pracy z dzieckiem oraz jego współpracy z rodzicami i opiekunami.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
- podaje definicję, przyczyny, stopnie niepełnosprawności;
- zna i charakteryzuje placówki świadczące pomoc osobom z niepełnosprawnością;
umiejętności:
- opisuje funkcjonowanie osób z danym rodzajem niepełnosprawności;
- potrafi określić potrzeby edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością w zależności od jej rodzaju;
- umie dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb dziecka z poszczególnym rodzajem niepełnosprawności;
postawy:
- różnicuje przyczyny zachowań osób z niepełnosprawnością;
- rozumie potrzebę wparcia osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Literatura
Literatura podstawowa:
Chrzanowska I. "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Impuls. Kraków 2015.
Dykcik W. (red.) „Pedagogika Specjalna” PWN, Warszawa 1997;
Hulek A.(red.) "Pedagogiki rewalidacyjna, PWN, 1977;
Obuchowska I. „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie” WSziP, Warszawa 1977;
Piekut-Brodzka D., Kuczyńska-Kwapisz J. (red.)"Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych" Wyd. APS;
Smith D. „ Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki” tom 1 i 2
PWN, Warszawa 2008;
Sowa I. Wojciechowski F. "Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Wyd. FOSZE, Rzeszów 2001.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: