MD/ASK - Środowiskowa praktyka pedagogiczna 2300-MD/ASK-PR-Ś
Przedmiot towarzyszy laboratorium specjalnościowemu.Wybór miejsca odbywania praktyki (organizacji/stowarzyszenia, fundacji działających w obszarze kultury, instytucji kultury) należy dokonać w porozumieniu z prowadzącymi praktykę. Studenci poprzez aktywny udział w działaniach wybranej instytucji mają za zadanie poznanie jej specyfiki, a następnie wykonanie diagnozy instytucji. Wykonując zadanie diagnostyczne studenci mogą konsultować się z osobami prowadzącymi analizę doświadczeń w ramach zajęć "Laboratorium specjalnościowe". Studenci odbywają praktykę w charakterze wolontariusza. Uzgadniają z opiekunem praktyk z ramienia instytucji plan, program i zadania praktyki. Informują, że obowiązuje ich wykonanie zadania zaliczającego praktykę (diagnoza instytucji). W trakcie praktyki, niezależnie od innych zadań ustalonych z instytucją, realizują zadania o charakterze diagnostycznym. Jeśli w tej samej instytucji odbywa praktykę więcej niż jeden student, to mogą oni przygotować diagnozę instytucji wspólnie. Schemat (układ) diagnozy instytucji kulturalnej powinien uwzględniać niżej opisane elementy, które muszą znaleźć odbicie w raporcie diagnostycznym.
Schemat diagnozy:
1. Pełna nazwa placówki/organizacji, dokładny adres, możliwości kontaktu (telefony, fax, e-mail, strona www itp.), dane kontaktowe szefa placówki i opiekuna praktyki.
2. Diagnoza stanu aktualnego:
a) Misja instytucji (obszary i naczelne zasady działania organizacji; służy przekazaniu tego kim są i czym się zajmują)
b) Potrzeby klientów i innych zainteresowanych (Kim są klienci? Jakie są ich potrzeby? Co instytucja może im zaoferować w zakresie zaspokojenia tych potrzeb? ) Kto jeszcze może być ich klientem w przyszłości?
c) Konkurencja (Kto jest postrzegany jako konkurencja? Co jest przedmiotem rywalizacji? Jakie są mocne strony instytucji? Jakie są słabsze strony instytucji? Kto może być konkurentem w bliższej lub dalszej przyszłości? Czy można z konkurencją podjąć współpracę, w jakich zakresach i na czym może ta współpraca polegać?)
d) Analiza SWOT: Mocne strony (jak je wykorzystać lub wzmocnić?) i słabości instytucji (jak je zminimalizować lub zamienić w mocne strony?); Sytuacje sprzyjające i zagrożenia (analiza czynników społecznych, kulturowych, ekonomicznych, politycznych, technologicznych, które w najbliższych np. trzech latach mogą mieć wpływ na sukces lub niepowodzenie firmy)
e) Udziałowcy instytucji (to osoby, firmy, grupy związane z działalnością instytucji lub nią zainteresowane)
f) Źródła wsparcia w środowisku (potencjalni współpracownicy lub darczyńcy; osoby lub grupy sympatyzujące; instytucje, na które można liczyć; osobistości związane z firmą; mieszkańcy; inni)
3) Wizja instytucji – plan optymalny (jak to powinno być?)
4) Jakie działania (strategia) należy podjąć by zbliżyć się lub osiągnąć plan optymalny?
Kluczowe pytania pomocne w sporządzeniu diagnozy:
< jak kształtuje się finansowanie instytucji, jakie są materialne zasoby, jaka jest specyfika przestrzeni?
jakie są źródła informacji o programie instytucji?
*wywiad dyrektor instytucji, pracownicy, niezależni animatorzy środowiskowi;
*analiza dokumentów: sprawozdania merytoryczne i finansowe za poprzedni rok, statut;
*informacje o kadrze, pozyskiwanie grantów;
*sondaż wśród celowo dobranej grupy odbiorców.
Zaliczenie:
Aby zaliczyć praktykę środowiskową należy przedstawić:
a) zaświadczenie z placówki o odbyciu 60 godzinnej praktyki w charakterze wolontariusza;
b) pracę diagnostyczną;
c) krótką samoocenę dot. wiedzy i umiejętności nabytych przez studenta w trakcie odbywania
praktyki oraz ocenę przydatności placówki jako miejsca praktyki dla studentów licencjatu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił
WIEDZA
*przedstawić mocne i słabe strony organizacji bądź instytucji
UMIEJĘTNOŚCI
*sporządzić diagnozę instytucji
*ocenić użyteczność narzędzi diagnostycznych
*rozpoznać problemy organizacyjne instytucji
POSTAWY
*krytycznie odnosić się wykorzystywania diagnozy instytucji w pragmatyce działań społecznych
*postrzegać diagnozę jako narzędzie do projektowania zmian i wyznaczania praktycznych zadań różnych instytucji
Metody
Składowe oceny
*bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami,
*aktywny udział w dyskusjach,
*obecność na zajęciach ,
*terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk
*opinia o studencie z miejsca praktyk
*prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć
Praktyki zawodowe
Laboratorium specjalnościowe jest powiązane z praktykami środowiskowymi, realizowanymi przez studentów II roku studiów licencjackich w kierunku animacji społeczno-kulturalnej od października 2010 do czerwca 2011 w wymiarze 60 godzin
Kryteria oceniania
Składowe oceny
*bieżące przygotowanie do zajęć zgodnie z wyznaczonymi przez prowadzącego zadaniami,
*aktywny udział w dyskusjach,
*obecność na zajęciach ,
*terminowe i rzetelne wypełnianie dokumentacji praktyk
*opinia o studencie z miejsca praktyk
*prezentacja fragmentów diagnozy podczas zajęć
Literatura
Pilch T., Lepalczyk I.,(red.) Pedagogika społeczna .1995
Jordan P., Skrzypczak B., (red.) Centrum Aktywności Lokalnej jako metoda rozwoju społeczności lokalnej.2002 .
Theiss W., (red.) Mała ojczyzna.Kultura edukacja rozwój lokalny.2001.
Putnam D., Samotna gra w kręgle
Pozostała literatura dostosowana do indywidualnych doświadczeń wynikających z odbywania praktyki.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: