MD - Nowe technologie w projektach edukacyjnych 2300-MD-ARM-NTP
Przedmiot jest podzielony na 5 bloków trwających trzy jednostki zajęciowe realizowany w sposób mieszany (w sali i zdalnie). W ramach danego bloku student będzie przyjmował zarówno rolę nauczyciela, jak i ucznia zgodną z zakresem pracy na danym etapie metody projektów:
Blok 1 - wprowadzenie:
- wprowadzenie do metody projektów: omówienie pojęć instrukcja, kontrakt, przykłady wzorcowe oraz określenie tematów i podanie harmonogramu;
- rola ucznia: opracowanie opisu projektu (cel ogólny, opis i wizualizacja efektów końcowych) lub opracowanie adekwatnych ogniw dla WebQuestu (temat, zadanie);
- rola nauczyciela: ocena przydzielonych opisów projektu/WebQuestu, diagnoza czynników ryzyka (poziom trudności-motywacja, samodzielność-oszustwo).
Blok 2 - podział zadań i harmonogram:
- omówienie czynników ryzyka, wprowadzenie do organizacyjnych aspektów metody projektu i zasobów (zadania, zakres obowiązków i harmonogram - etapy i kamienie milowe, źródła);
- rola ucznia: charakterystyka grupy (liczebność, role-kompetencje), podział zadań (w tym dla lidera), opracowanie harmonogramu i zestawienie zasobów lub opracowanie adekwatnych ogniw dla WebQuestu (proces, źródła);
- rola nauczyciela: ocena przydzielonych planów pracy, diagnoza czynników ryzyka (rzetelność analizy zadań, rozkład pracy, problemy związane ze współpracą, realność harmonogramu).
Blok 3 - kontrakt:
- omówienie czynników ryzyka, wzór kontraktu, formy prezentacji i zasad ewaluacji;
- rola ucznia: opracowanie kompletnego kontraktu, który zawiera opis prezentacji efektów i kryteria oceny lub brakujące ogniwa dla WebQuestu (ewaluacja, podsumowanie);
- rola nauczyciela: ocena przydzielonych projektów na podstawie kontraktu (atrakcyjność-chęć uczestnictwa, rzetelność kontraktu, trafność kontroli).
Blok 4 - realizacja:
- podział ról na uczniów i nauczycieli przez wybór najlepszych projektów, utworzenie grup projektowych, wskazanie lidera i przydział zadań, podpisanie kontraktu;
- rola ucznia: praca nad projektem;
- rola nauczyciela: obserwacja i ocena przebiegu prac zgodnie z ustalonymi kryteriami (zgodność z harmonogramem, motywacja, komunikacja w grupie).
Blok 5 - prezentacja i ewaluacja:
- rola ucznia: prezentacja wyników, sprawozdanie z realizacji projektu
- rola ucznia: ocena wyników, pytania weryfikujące samodzielność i rozliczenie kontraktu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza (K_W12):
- student opisuje przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu;
- wyjaśnia elementy (kontrakt, instrukcja, wzorce) i etapy metody projektów;
Umiejętności (K_U11):
- student organizuje pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej;
- student opracowuje kontrakt zawierający: temat projektu i jego cele, plan pracy (zadania dla poszczególnych członków grupy i harmonogram), pomoce fachowe, np. literaturę, zasady współpracy z nauczycielem, sposób prezentacji, kryteria oceny projektu, ewaluację (sprawozdanie);
- student ocenia elementy kontraktu opracowane przez pozostałych członków grupy;
- realizuje/nadzoruje projekt grupowy z wykorzystaniem nowych technologii zgodnie z ustalonym kontraktem;
- student prezentuje wyniki projektu/rozlicza kontrakt i przeprowadza ewaluację projektu.
Kompetencje społeczne (K_K01):
- student podejmuje pracę w grupie i nadzoruje przebieg pracy grupowej;
- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest:
- uzyskanie minimum 30 punktów z zadań (kryteria adekwatne do zadań i ról - patrz opis bloków);
- wykonanie pracy projektowej lub rozliczenie kontraktu (kryteria zależne od pełnionej roli - opisane w kontrakcie lub związane z trafnością oceny nadzorującej projekt).
Literatura
D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.
Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl
http://doradca.oeiizk.waw.pl/wqlista.htm
http://www.enauczanie.com/metodyka/webquest/o-metodzie-webquest
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: