MD - Metodyka treningu kreatywności 2300-MD-ARM-MTK
Kurs jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich ma na celu poznanie założeń treningu twórczego myślenia. W tej części zostaną omówione następujące aspekty treningu kreatywności:
- umiejętności interpersonalne;
- motywacje;
- zdolność do abstrahowania, dokonywania skojarzeń, rozumowania dedukcyjnego, rozumowania indukcyjnego (analogie), myślenia metaforycznego oraz dokonywania transformacji);
- przezwyciężanie przeszkód.
Każdy z powyższych aspektów zostanie zilustrowany przykładowym ćwiczeniem lub/i grą dydaktyczną.
W ramach drugiej części rozwijane są umiejętności projektowania i prowadzenia ćwiczeń i gier z tego obszaru.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza i rozumienie, słuchacz (K_W02, K_W04):
- wyjaśnia teoretyczne założenia leżące u podstaw treningu twórczości;
- objaśnia bariery twórczego myślenia oraz wskazuje możliwości ich przezwyciężania;
- przedstawia założenia metodyki treningu kreatywności;
- student wymienia i opisuje typowe ćwiczenia z zakresu twórczego myślenia.
Umiejętności, słuchacz (K_U01, K_U02):
- prowadzi typowe ćwiczenie z zakresu treningu kreatywności;
- opracuje własne ćwiczenie z zakresu trening kreatywności;
- diagnozuje silne i słabe strony kompetencji dydaktycznych pozostałych uczestników zajęć oraz konstruuje konstruktywną krytykę.
Kompetencje społeczne (K_K01):
- student wykazuje się kreatywnością podczas uczestniczenia w ćwiczeniach i przy projektowaniu takich ćwiczeń.
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia przedmiotu student samodzielnie przeprowadzi typowe ćwiczenie z zakresu treningu twórczego myślenia oraz opracuje i przeprowadzi własne ćwiczenie z tego zakresu.
Opracowane ćwiczenie musi zawierać (kryteria): uzasadnienie merytoryczne i metodyczne, efekty, charakterystykę grupy docelowej, opis ćwiczenia, kryteria kontroli.
Dodatkowo student napiszę autokrytykę jeśli przeprowadzona ewaluacja jego zajęć wykaże szereg nieprawidłowości.
Literatura
Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012
Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: