MD - Moduł metodyczny-edukacja artystyczna i medialna 2300-MD-ARM
Podczas projektowania modułu przyjęte zostało założenie, że fundamentem kompetencji metodycznych są: umiejętność wykorzystania wiedzy ogólnej na temat uwarunkowań procesu nauczania i uczenia się podczas projektowania zajęć z danego obszaru tematycznego oraz sprawność osiągania założonych celów w warunkach interakcji społecznej. Na bazie tych umiejętności kształtowany jest warsztat metodyczny, dzięki któremu student może efektywne osiągać cele z zakresu edukacji artystycznej i medialnej.
Na moduł składają się następujące przedmioty:
1. Współczesne koncepcje i metody edukacji artystycznej – 30 godzin
2. Metodyka zajęć plastycznych – 30 godzin
3. Metodyka nauczania zdalnego – 30 godzin
4. Metodyka treningu kreatywności – 30 godzin
5. Nowe technologie w projektach edukacyjnych – 30 godzin
6. Warsztaty plastyczne – 30 godzin
7. Praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych – 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia)
- student określa podstawowe założenia pedagogiki twórczości artystycznej (K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W09
- student wymienia i charakteryzuje współczesne metody edukacji artystycznej (K_W02, K_W04, K_W05, K_W15, K_W16)
- student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w nauczaniu plastyki w szkole (K_W02, K_W04, K_W09, K_W15, K_W16)
- student wymienia i opisuje podstawowe metody stosowane w treningu kreatywności (K_W02, K_W04)
- student określa prawidłowości oraz uwarunkowania procesu uczenia się i nauczania charakterystyczne dla kształcenia zdalnego (K_W05, K_W12)
- student opisuje przebieg procesu nauczania i uczenie się z wykorzystaniem metody projektu oraz wymienia zasady zawierania kontraktu (K_W12)
UMIEJĘTNOŚCI (w nawiasie - odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia)
- student projektuje działania edukacyjne w przestrzeni artystycznej (K_U01, K_U02)
- student konstruuje trening kreatywności dla różnych grup wiekowych (K_U01, K_U02)
- student opracowuje działania edukacyjno-artystyczne dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K_U01, K_U02)
- student wykorzystuje różne techniki działań plastycznych podczas warsztatów plastycznych (K_U10)
- student organizuje pracę w grupie oraz rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_U11)
- student realizuje działania edukacyjne w przestrzeniach artystycznych podczas praktyk studenckich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U14)
- student wykorzystuje różne media oraz wybrane techniki multimedialne, w tym platformy edukacyjne, w działalności zawodowej (K_U03,K_U13)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student w działaniach edukacyjnych kieruje się zasadami etycznymi (K_K06, K_K07, K_K08)
- student dostrzega wagę działań edukacyjnych w przestrzeni artystycznej (K_K08, K_K09)
- student wykazuje się kreatywnością (K_K01)
- student respektuje wiedzę i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K_K02, K_K07, K_K08, K_K09)
- poprawnie identyfikuje zakres swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania nowych mediów, co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego
(K_K01)
Kryteria oceniania
Student powinien zaliczyć wszystkie przedmioty, wchodzące w skład modułu.
W ramach egzaminu modułowego student musi zaplanować projekt artystyczno-edukacyjny (wykorzystujący nowe technologie). Projekt ma rozwijać wybrany zagadnienie z obszaru edukacji artystycznej i medialnej.
Kryteria oceny dotyczą poprawności opracowanego projektu (aspekty merytoryczne - treści, metodyczne - cele, proces, metoda, forma organizacyjna i techniczne - środki). Projekty przesyłane mają być za pomocą e-maila.
Alternatywą jest opracowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu artystyczno-edukacyjnego wykorzystującego nowe technologie we współpracy z wybraną fundacją, placówką edukacyjną, instytucją artystyczną lub w ramach własnej działalności gospodarczej. Założenia takiego projektu muszą być zaakceptowane przez koordynatora modułu.
Praktyki zawodowe
praktyka w instytucjach artystycznych i medialnych
Literatura
- Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations, Janusz Byszewski, Maria Parczewska, wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórczej : Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2004.
- Poradnik metodyczny Edukacja kulturowa, red. Karolina Sikorska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2016.
- Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury „Zamek”, Poznań 2014.
- Z teorii i praktyki edukacji artystycznej: w kręgu przyjaciół, (red.) W. Limont, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2005.
- Nęcka Edward (red.), Trening kreatywności., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2012
- Szmidt Krzysztof J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych., Wydawnictwo Helion 2013
- D. Kolb, Experiential learning, Prentice Hall, New Jersey 1984.
- Kotarba-Kańczugowska M., Praca metodą projektu, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl
- Kościelecki S. "Współczesna koncepcja wychowania plastycznego"
- Lewicka J. "Sto technik plastycznych"
- Zieliński A. "O widzeniu artystycznym"
- Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych, Fundacja Nowoczesna Polska 2014, http://cyfrowaprzyszlosc.pl/publikacje/
Migdałek J., Stolińska A. (red.), Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela - nowe wyzwania edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków
- Słomczyński M., Sidor D. Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym, E-mentor nr 5 (47) / 2012.
- Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki., PWN, Warszawa 2008.
- Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł, procesów, Toruń 2002.
- Siemieniecki B., Pedagogika medialna, Podręcznik akademicki, t2., Warszawa 2007.
- Taposcott D., "Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat”, WAiP, 2010
- Zając M., Dydaktyczne aspekty tworzenia kursów online, e-Mentor, kwiecień 2004.
- Zając M., Zawisza W., O potrzebie określenia kompetencji nauczycieli podejmujących kształcenie online, E-mentor, luty 2006.
- Hojnacki L., Pokolenie m-learningu - nowe wyzwanie dla szkoły, E-mentor nr 1 (13) / 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: