MD/PS - MODUŁ METODYCZNY - PRACA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZA Z DZIECKIEM I RODZINĄ 2300-MD/PS
Celem modułu jest wyposażenie studenta w podstawowy warsztat pracy pedagoga, wychowawcy, asystenta rodziny, edukatora, specjalisty pracy z rodziną.
Podczas zajęć (Metod pracy z dzieckiem, Metod pracy z rodziną, Metod pracy z grupą, Planu pracy z dzieckiem i rodziną oraz praktyk w rodzinie i środowisku, Warsztatu kompetencji interpersonalnych) studenci poznają wiele różnorodnych metod pracy indywidualnej, grupowej i w rodzinie stosowanych w pracy społeczno-wychowawczej m.in.arteterapię, bajkoterapię, dramę, techniki relaksacyjne, twórczą wizualizację, streetworking, terapię poznawczo-behawioralną, terapię rodzin (główne nurty i kierunki), ekologiczną terapię rodzin, terapię komunikacyjną, terapię krótkoterminową skoncentrowaną na rozwiązaniach, socjoterapię, wideotrening komunikacji i inne.
Studenci zdobywają wiedzę i ćwiczą umiejętności pracy z dzieckiem i rodzinami wieloproblemowymi, w kryzysie, z problemem przemocy, choroby psychicznej, przeżywającej żałobę. Poznają także metody grupowej pomocy psychologicznej i doświadczają specyfiki procesu grupowego.
Dzięki warsztatowej i praktycznej formie zajęć studenci mają także okazję przećwiczyć omawiane metody pracy oraz wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce m in. samodzielnie przygotowując prezentacje, opracowania teoretyczne, prowadząc ćwiczenia grupowe, uczestnicząc w różnorodnych zadaniach, pisząc własny program pracy z grupą i tworząc plan pracy z dzieckiem i/lub rodziną w potrzebie.
Studenci nabywają i pogłębiają swoje umiejętności współpracy, komunikacji, pracy w grupie, planowania działań i ich ewaluacji.
Uzupełnieniem zajęć są 60-godzinne praktyki w rodzinie i środowisku, podczas których studenci mają możliwość ćwiczenia nabytych umiejętności. Podejmują także refleksję na temat własnych mocnych i słabych stron w kontekście przyszłej pracy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W05, K_W08, K_U01, K_U05, K_U06, K_U07, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Specjalnościowe: S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_U01, S3_U02, S3_U03, S3_U04, S3_U05, S3_U06, S3_U07, S3_U08, S3_K01, S3_K02, S3_K03, S3_K04, S3_K06, S3_K07, S3_K08, S3_K09
W szczególności, student:
1. zna różnorodne metody i formy pracy wykorzystywane przez pedagogów, wychowawców, asystentów rodziny, specjalistów ds.pracy z rodziną,
2. posiada wiedzę na temat teoretycznych podstaw poznanych metod oraz potrafi opisać i wyjaśnić ich cele, założenia, stosowane techniki oraz ich ograniczenia,
3. zna miejsce, funkcje, zadania oraz prawne i organizacyjne podstawy funkcjonowania wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie,
4. zna potrzeby środowiska i grup osób korzystających z pomocy wybranych instytucji,
5. zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji pomocy dziecku i rodzinie.
1. potrafi zastosować metody pracy społeczno-wychowawczej w pracy z dziećmi, rodzinami, grupą,
2. potrafi zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań,
3. potrafi dostrzec i scharakteryzować problemy, pomóc w ich rozwiązaniu,
4. potrafi analizować mechanizmy funkcjonowania grup i rodzin według wybranej koncepcji teoretycznej,
5. potrafi dokonać ewaluacji działań społeczno-wychowawczych z perspektywy organizatora, grupy i uczestnika/klienta.
1. potrafi nawiązać kontakt z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi,
2. potrafi współdziałać w grupie, wspólnie zaplanować i zrealizować zadania,
3. jest wrażliwy na potrzeby innych i potrafi zaplanować i podjąć działania zmierzające do ich zaspokojenia.
Kryteria oceniania
Na egzamin modułowy składa się:
- Przygotowanie programu pracy z grupą dziecięcą lub młodzieżową – opracowanie pisemne dostarczone do koordynatora modułu na tydzień przed egzaminem. Program pracy z grupą ocenia koordynator modułu i drugi pracownik prowadzący zajęcia w ramach modułu metodycznego i wspólnie ustalają ocenę z pracy,
- Prezentacja programu pracy z grupą podczas egzaminu i odpowiedź na pytania lub zastrzeżenia Komisji,
- Odpowiedź na pytanie z "Metod pracy z rodziną" - zgodnie z listą zagadnień opracowaną przez osobę prowadzącą ,
- Refleksja własna na temat doświadczeń z odbytej praktyki pedagogicznej w rodzinie i środowisku.
Praktyki zawodowe
W ramach modułu student odbywa 60 godzinną praktykę w rodzinie i środowisku. Podczas praktyk student opracowuje plan pracy z dzieckiem i/lub rodziną.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Elliott J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały).
- Geldard K., Geldard D., Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk 2006.
- Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2008 (wybrane rozdziały).
- Garvin D.Ch., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, Śląsk, Katowice 1998 (wybrane rozdziały).
- Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały)
- Grzesiuk Lidia, Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki, Eneteia, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: